Hopp til hovedinnhold

– Viktig å etablere et godt læringsmiljø fra start

Ved Frogn vgs har de ansatte ved skolen arbeidet strukturert og systematisk for å få til en god skolestart. – Det fører til at man klarer å etablere et godt læringsmiljø allerede fra første uka, sier rektor Pernille Herje Haga.

Publisert: Endret:

F.v.: Gunnar Solvang, Rune Heiestad, Pernille Herje Haga, Marit Lund og Glenn Thore Helgø fra Frogn vgs.
Ved Frogn vgs har de jobbet godt med å få til god skolestart. F.v.: Gunnar Solvang, Rune Heiestad, Pernille Herje Haga, Marit Lund og Glenn Thore Helgø. Foto: UiS/Joakim S. Enger.

Læringsmiljøsenteret tilbyr faglig veiledning til barnehager og skoler over hele landet som ønsker å jobbe med læringsmiljø og mobbing. Frogn vgs er en av mange skoler som har deltatt i Læringsmiljøprosjektet i regi av senteret, og rektor Pernille Herje Haga forteller at det har vært en svært nyttig erfaring. Bare på kort tid har skolen opplevd markante endringer når det kommer til læringsmiljøet ved skolen.

– Vi startet med et systematisk arbeid knyttet til opplæringslovens kapittel 9 A. Vi sikret arbeidet med gode rutiner og et tydelig ansvar –  og vi la samtidig en plan for hvordan arbeidet løpende skulle dokumenteres. Vi har nå implementert dette i organisasjonen på en god måte gjennom informasjon og casearbeid ved skolestart for alle ansatte, forteller rektoren.

Har jobbet strukturert og systematisk

Rektoren ved Frogn vgs trekker også fram det gode samarbeidet med kommunen i overgangen mellom ungdomsskole og videregående som medvirkende til de merkbare endringene i skolens læringsmiljø.

– Faglig oppdatering og gode veiledere har også vært medvirkende. I tillegg har vi gjennom Læringsmiljøprosjektet hatt jevnlige samlinger og veiledninger som krevde at vi hele veien fokuserte på prosjektet og dermed også læringsmiljøet ved skolen, sier Herje Haga.

Ved skolen hennes har de ansatte jobbet strukturert og systematisk med å få til en god skolestart, hvor lærere har vært involvert og fått mulighet til å medvirke i hva som er viktig for å lykkes med en god start.



– Det kan føre til at man klarer å etablere et godt læringsmiljø allerede fra første uka, legger hun til.

Elevsamtaler allerede første uka

Ifølge rektoren har de faglige samlingene i Læringsmiljøprosjektet gjort at de ansatte ved skolen har fått økt kompetanse på relevante fagområder. Det har også ført til at de har blitt mer bevisste på tidlige tiltak i klasserommene – som eksempelvis å trygge elever som opplever at de er utrygge.

– Ett tiltak vi har testet ut i aktuelle saker, er å flytte miljøarbeidere inn i klasserommene med tydelig mandat om å observere og være der for lærere og elever som ber om hjelp. Elever kan også be om å få gå ut og snakke med en miljøarbeider hvis det oppstår situasjoner der de føler seg utrygge, sier hun.

I arbeidet med Læringsmiljøprosjektet har også ledelsen ved skolen involvert lærerne i rammene de ønsker skal være til stede når det kommer til skolestart – både på klasse- og enkeltelevnivå.



– Dette medførte at vi la til rette for en struktur ved skolestart i fjor høst som var i tråd med det lærerne selv ønsket. Alle fikk gjennomføre relasjonsbyggende aktiviteter i klassene basert på fag. Lærerne ønsket også elevsamtaler så tidlig som mulig, og dette fikk vi rigget til for alle elever på hele skolen allerede i første skoleuke, sier rektoren.

Svein Nergaard
Svein Nergaard. Foto: Hege Mathisen.

– Har tatt prosjektet på alvor

Svein Erik Nergaard ved Læringsmiljøsenteret har vært veileder for Frogn vgs i Læringsmiljøprosjektet. Han mener skolen har utmerket seg med en proaktiv, kreativ og dyktig ledelse.

– De har et godt team som vet hva de vil. Skolen har kapasiteten som kreves for å ta i bruk innholdet i Læringsmiljøprosjektet – og kunnskapen blir raskt omsatt til pedagogisk praksis, sier Nergaard.

– Frogn vgs kan virkelig sies å ha tatt prosjektet på alvor. De har prioritet tid og ressurser til å jobbe med temaet, og skoleeierne har vist både evne og vilje til å utvikle skolen, bekrefter Håvard Ragnhildsvteit, som har vært ekstern veileder for skolen i prosjektet.

– Skolen viser også engasjement til å samarbeide med grunnskolene, og det tenker jeg er spesielt viktig framover. At Læringsmiljøprosjektet ikke bare er satsingsområder på enkelte skoler, men en helhetlig satsning for hele kommunen, avslutter han.



Tekst: Maria Gilje Strand

Foto: UiS/Joakim S. Enger

51832968
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning



Avdeling Porsgrunn
Ekstern

Kanskje du har lyst til å lese disse sakene?

Forskningsnyheter

Læringsmiljøsenteret jobber for et trygt og godt læringsmiljø i barnehage og skole, gjennom å forske, undervise og formi...

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette v...

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like...

Høythengende, britisk bokpris til Natalia Kucirkova

Professor Natalia Kucirkova har vunnet The UKLA Academic Book Award 2021 for sin bok ‘How and Why to Read and Create Chi...

Bok: Trygt og godt i barnehagen

Boken er skrevet med utgangspunkt i kapittel VIII i barnehageloven, og forfatterne presenterer og utdyper ulike sider ve...

Resilient – forskningsprosjekt knyttet til undervisningsopplegget ROBUST

Resilient har som mål å undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, undervisningsopplegget ROBUST fremmer trivsel, mental ...

– Alle barn fortjener et trygt og godt barnehagemiljø

Det er kommet strengere og tydeligere regler for å sikre barns rett til et trygt og godt barnehagemiljø. Nå er Marianne ...

Kva no, SFO?

Skulefritidsordninga her til lands får rammeplan frå hausten av. Kva vert innhaldet? Og kva bør kjenneteikne SFO i framt...

Tryggere skolemiljø med bruk av Spekter digital

Spekter skal gjøre det enklere for skolene å skape trygge og gode skolemiljø. – Nå er tiden kommet for å videreutvikle d...

Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?

En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skol...

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?

I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utesteng...

Omsorg, lek og læring

Her finner du stoff om omsorg, lek, læring, relasjoner mm. Det meste er knyttet til barn i barnehagealder.

Impact case: Agderprosjektet

UiS forskere har utviklet og testet en strukturert lekbasert læreplan for barn som går det siste året i barnehagen, det ...

Organisasjonsutvikling i barnehage og skole

Her finner du ressurser om organisasjonsutvikling i barnehage og skole.

Brosjyre: Barnehagens innsatsteam mot mobbing

Læringsmiljøsenteret har laget en liten brosjyre om Barnehagens innsatsteam mot mobbing. Last den ned gratis.

Mangfold og inkludering i barnehage og skole

Her finner du ressurser om mangfold og inkludering i barnehage og skole.

Publikasjoner og formidling – 2020

Ansatte ved Læringsmiljøsenteret skriver mange forskningsartikler, rapporter og bøker/bokkapitler. Her er en oversikt ov...

Teaching to Be

Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som ka...

Nye episoder om Læringsmiljø i skole og barnehage

Er du av dem som har ventet på nye episoder av podkasten vår? Her er de nye episodene – denne gang direkte rettet mot de...

Psykososialt barnehagemiljø inn i barnehageloven

1. januar 2021 ble det innført endringer i barnehageloven. Endringene skal sikre at barnet opplever barnehagen som et tr...

UiS deler på vertskapsrolle for stor internasjonal konferanse

Fredag 17. september vil UiS være vertskap for en av tre konferansedager for European Association on Developmental Psych...

Første datasett er publisert i UiS Open Research Data

Janine Anne Campbell er første forsker til å publisere i UiS sitt arkiv for åpne forskningsdata.

– SFO må få høyere status

SFO skal få rammeplan. Endelig, vil mange si. Men hva bør SFO være?

Mobbing i norske barnehager – en kunnskapsoversikt

Rapporten gir en oppdatert kunnskapsoversikt over erfaringer og forskning om temaet mobbing i norske barnehager.

Investigating quality in classrooms interactions

"Interact" aims to investigate whether video-based dialogue can support teachers' classrooms interactions – in order to ...

Psykisk helse og livsmestring - ressursside

Her finner du ressurser om psykisk helse og livsmestring i barnehage og skole.

Mobbing - ressursside

Her finner du ressurser om mobbing i barnehage og skole.

Identitetens fremtid utfordres

Natalia Kucirkova ønsker med sin siste bok “The future of the self” å møte mulighetene, men også truslene, som følger av...

INTERACT – kvalitet i klasseromsinteraksjonar

Målet med INTERACT-prosjektet er å undersøke korleis digital video-basert dialog kan støtte lærarar i arbeidet med å sty...

Digitale bildebøker kan skade småbarns forståelse

En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har mindre sjanser til å f...

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg....

Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre

For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgru...

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?

Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i ba...

Blogg: Ensom – men ikke alene

Ungdata-undersøkelsen fra 2018 viser at minst to elever i hver klasse rammes av ensomhet.

Ledige stillinger ved Læringsmiljøsenteret

Læringsmiljøsenteret har dessverre ingen ledige stillinger for øyeblikket.

– Guttediskusjonen i skolen er et blindspor

Gutter og jenter har mye mer til felles enn det som skiller dem, ifølge UiS-forsker Dieuwer ten Braak.

Disputas: Tradisjonell og digital mobbing

Elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og som tok dem på alvor - samtidig som hun satt inn tilta...

Har laget nettside som kan hjelpe barn å snakke om tanker og følelser

Bruk av visuelle verktøy kan være en god måte å hjelpe traumatiserte barn eller barn med lite språk med å gi uttrykk for...

Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?

Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...