Hopp til hovedinnhold

– Viktig å etablere et godt læringsmiljø fra start

Ved Frogn vgs har de ansatte ved skolen arbeidet strukturert og systematisk for å få til en god skolestart. – Det fører til at man klarer å etablere et godt læringsmiljø allerede fra første uka, sier rektor Pernille Herje Haga.

Publisert: Endret:

F.v.: Gunnar Solvang, Rune Heiestad, Pernille Herje Haga, Marit Lund og Glenn Thore Helgø fra Frogn vgs.
Ved Frogn vgs har de jobbet godt med å få til god skolestart. F.v.: Gunnar Solvang, Rune Heiestad, Pernille Herje Haga, Marit Lund og Glenn Thore Helgø. Foto: UiS/Joakim S. Enger.

Læringsmiljøsenteret tilbyr faglig veiledning til barnehager og skoler over hele landet som ønsker å jobbe med læringsmiljø og mobbing. Frogn vgs er en av mange skoler som har deltatt i Læringsmiljøprosjektet i regi av senteret, og rektor Pernille Herje Haga forteller at det har vært en svært nyttig erfaring. Bare på kort tid har skolen opplevd markante endringer når det kommer til læringsmiljøet ved skolen.

– Vi startet med et systematisk arbeid knyttet til opplæringslovens kapittel 9 A. Vi sikret arbeidet med gode rutiner og et tydelig ansvar –  og vi la samtidig en plan for hvordan arbeidet løpende skulle dokumenteres. Vi har nå implementert dette i organisasjonen på en god måte gjennom informasjon og casearbeid ved skolestart for alle ansatte, forteller rektoren.

Har jobbet strukturert og systematisk

Rektoren ved Frogn vgs trekker også fram det gode samarbeidet med kommunen i overgangen mellom ungdomsskole og videregående som medvirkende til de merkbare endringene i skolens læringsmiljø.

– Faglig oppdatering og gode veiledere har også vært medvirkende. I tillegg har vi gjennom Læringsmiljøprosjektet hatt jevnlige samlinger og veiledninger som krevde at vi hele veien fokuserte på prosjektet og dermed også læringsmiljøet ved skolen, sier Herje Haga.

Ved skolen hennes har de ansatte jobbet strukturert og systematisk med å få til en god skolestart, hvor lærere har vært involvert og fått mulighet til å medvirke i hva som er viktig for å lykkes med en god start.



– Det kan føre til at man klarer å etablere et godt læringsmiljø allerede fra første uka, legger hun til.

Elevsamtaler allerede første uka

Ifølge rektoren har de faglige samlingene i Læringsmiljøprosjektet gjort at de ansatte ved skolen har fått økt kompetanse på relevante fagområder. Det har også ført til at de har blitt mer bevisste på tidlige tiltak i klasserommene – som eksempelvis å trygge elever som opplever at de er utrygge.

– Ett tiltak vi har testet ut i aktuelle saker, er å flytte miljøarbeidere inn i klasserommene med tydelig mandat om å observere og være der for lærere og elever som ber om hjelp. Elever kan også be om å få gå ut og snakke med en miljøarbeider hvis det oppstår situasjoner der de føler seg utrygge, sier hun.

I arbeidet med Læringsmiljøprosjektet har også ledelsen ved skolen involvert lærerne i rammene de ønsker skal være til stede når det kommer til skolestart – både på klasse- og enkeltelevnivå.



– Dette medførte at vi la til rette for en struktur ved skolestart i fjor høst som var i tråd med det lærerne selv ønsket. Alle fikk gjennomføre relasjonsbyggende aktiviteter i klassene basert på fag. Lærerne ønsket også elevsamtaler så tidlig som mulig, og dette fikk vi rigget til for alle elever på hele skolen allerede i første skoleuke, sier rektoren.

Svein Nergaard
Svein Nergaard. Foto: Hege Mathisen.

– Har tatt prosjektet på alvor

Svein Erik Nergaard ved Læringsmiljøsenteret har vært veileder for Frogn vgs i Læringsmiljøprosjektet. Han mener skolen har utmerket seg med en proaktiv, kreativ og dyktig ledelse.

– De har et godt team som vet hva de vil. Skolen har kapasiteten som kreves for å ta i bruk innholdet i Læringsmiljøprosjektet – og kunnskapen blir raskt omsatt til pedagogisk praksis, sier Nergaard.

– Frogn vgs kan virkelig sies å ha tatt prosjektet på alvor. De har prioritet tid og ressurser til å jobbe med temaet, og skoleeierne har vist både evne og vilje til å utvikle skolen, bekrefter Håvard Ragnhildsvteit, som har vært ekstern veileder for skolen i prosjektet.

– Skolen viser også engasjement til å samarbeide med grunnskolene, og det tenker jeg er spesielt viktig framover. At Læringsmiljøprosjektet ikke bare er satsingsområder på enkelte skoler, men en helhetlig satsning for hele kommunen, avslutter han.



Tekst: Maria Gilje Strand

Foto: UiS/Joakim S. Enger

Ekstern
51832968
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Avdeling Porsgrunn

Kanskje du har lyst til å lese disse sakene?

Kva inngår i INTERACT-intervensjonen?

INTERACT-intervensjonen er eit tiltak retta mot lærarar i vidaregåande opplæring som ynskjer å vidareutvikle eigen under...

Livet under og etter pandemien -Verdensdagen for psykisk helse 2021

Hva kan du som voksen gjøre for å hjelpe ditt barn etter pandemien? Her kan du se video fra Læringsmiljøsenterets Klara ...

Elevers tro på å mestre læringsaktiviteter i skolen er forbundet med sosiale og emosjonelle kompetanser

Spesielt interessant er det at elevenes emosjonsregulering har en klar sammenheng med mestringstro. Dette ser ut til å v...

Professor ved Læringsmiljøsenteret en av tre forfattere bak stor EU-rapport om psykisk helse i skolen

Simona Caravita har vært sentral i arbeidet med NESET-rapporten (Network of Experts working on the Social dimension of E...

Nå åpner Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims)

SpedAims samler krefter fra de beste fagmiljøene i Norge for å heve kvaliteten på forskning og praksis innen spesialpeda...

Sekstrinnsmodellen

Her finner du informasjon om sekstrinnsmodellen.

Forsker fra Læringsmiljøsenteret utmerket seg i skarp konkurranse

Natalia Kucirkova, forsker ved Læringsmiljøsenteret, UiS, er nytt medlem i Akademiet for yngre forskere, AYF. Akademiet ...

Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling

Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campb...

Derfor er implementeringsteori viktig i utdanningsforskning

Endringsarbeid i barnehage og skole er ofte krevende. Implementeringsteori kan være en nyttig ressurs for å lykkes i dis...

Simona Caravita valgt inn som rådsmedlem i EADP

Professoren ved Læringsmiljøsenteret og UiS har blitt en del av rådet i den europeiske forskerorganisasjonen European As...

Familiefred for enhver pris?

Cecilie Evertsen, forsker ved Læringsmiljøsenteret, møter Vigdis Hjorth til samtale om mekanismer som berører oss alle; ...

En hel verden av mobbeforskere kom til Læringsmiljøsenteret og UiS via skjermen

Den internasjonale EADP-konferansen, med nærmere 200 forskere fra 34 land, ble loset digitalt i land av Læringsmiljøsent...

Duftbøker – duftinntrykk og barns digitale lesing

Utdanningssystemet baserer seg stor grad på audiovisuelt (lyd og bilde) innhold. Duft gir unik informasjon om miljøet, s...

MOVE-P – motivasjon og mestring i videregående skole

Hvordan kan skolefaglig motivasjon stimuleres gjennom å fremme et mestringsorientert læringsmiljø?

Vil du ta doktorgrad hos oss?

Læringsmiljøsenteret har ledig stipendiatstilling knyttet til forskningsprosjekt om læreres psykososiale arbeidsmiljø.

Apekatten Ani Banani hjelper forskere med å studere barns tidlige matematikk-utvikling

Norske og internasjonale forskere ønsker å bruke nettbrett-testen som er utviklet av Læringsmiljøsenteret og UiS. En omf...

Spørsmål frå publikum

Under arrangementet «Kva no, SFO?» under Arendalsuka kom det inn spørsmål frå tilhøyrarar i salen og frå dei som fulgde ...

Internasjonal konferanse om mobbing arrangeres digitalt av UiS og Læringsmiljøsenteret fredag

Læringsmiljøsenteret og Universitetet i Stavanger har ansvar for den digitale EADP-konferansen med nesten 200 forskere f...

Informativ debatt om SFO og ny rammeplan på Arendalsuka

Viktige spørsmål om innhaldet i skulefritidsodninga blei belyst under Læringsmiljøsenteret sitt arrangement onsdag denne...

Ny bokserie om SFO skal auka kompetansen hjå dei tilsette

SFO har lenge vore eit felt med lite tilgjengeleg litteratur, men nå kjem fem bøker som skal gi SFO-tilsette forskingsba...

Bok: Helhet og sammenheng på SFO

Helhet og sammenheng på SFO handler om hvordan de ansatte på SFO kan utvikle et tilbud med høy kvalitet. Ny nasjonal ram...

Bok: Trygt og godt på SFO

Trygt og godt på SFO handler om hvordan de ansatte på SFO kan bidra til å sikre barn et trygt og godt oppvekstmiljø i næ...

Bok: Fysisk miljø på SFO

Fysisk miljø på SFO handler om hvordan utformingen av det fysiske miljøet skaper betingelser for lek, og hvordan man kan...

Bok: Relasjoner, lek og læring på SFO

Relasjoner, lek og læring på SFO handler om sammenhengene mellom relasjonskvaliteten og leke- og læringsmiljøet på SFO. ...

SFO

Skolefritidsordningen (SFO/AKS) er en viktig del av norsk skole, og i år kom den aller første, nasjonale rammeplanen for...

Digitale bildebøker for barn

Høytlesing av bøker er en vanlig aktivitet sammen med små barn – både i barnehagen og hjemme – og stadig flere tar i bru...

Forskningsnyheter

Læringsmiljøsenteret jobber for et trygt og godt læringsmiljø i barnehage og skole, gjennom å forske, undervise og formi...

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette v...

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like...

Høythengende, britisk bokpris til Natalia Kucirkova

Professor Natalia Kucirkova har vunnet The UKLA Academic Book Award 2021 for sin bok ‘How and Why to Read and Create Chi...

Bok: Trygt og godt i barnehagen

Boken er skrevet med utgangspunkt i kapittel VIII i barnehageloven, og forfatterne presenterer og utdyper ulike sider ve...

Resilient – forskningsprosjekt knyttet til undervisningsopplegget ROBUST

Resilient har som mål å undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, undervisningsopplegget ROBUST fremmer trivsel, mental ...

– Alle barn fortjener et trygt og godt barnehagemiljø

Det er kommet strengere og tydeligere regler for å sikre barns rett til et trygt og godt barnehagemiljø. Nå er Marianne ...

Kva no, SFO?

Skulefritidsordninga her til lands får rammeplan frå hausten av. Kva vert innhaldet? Og kva bør kjenneteikne SFO i framt...

Tryggere skolemiljø med bruk av Spekter digital

Spekter skal gjøre det enklere for skolene å skape trygge og gode skolemiljø. – Nå er tiden kommet for å videreutvikle d...

SELMA - Social and Emotional Learning & Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Barns rett til glede gjennomsyrer Rammeplan for barnehagen. Å fremme barns sosiale utvikling og samhandling med andre st...

Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?

En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skol...

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?

I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utesteng...

Omsorg, lek og læring

Her finner du stoff om omsorg, lek, læring, relasjoner mm. Det meste er knyttet til barn i barnehagealder.