Forskningsprosjektet "Les for meg" handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt. Prosjektet har som mål å gi lærere mer kunnskap om sammenhengen mellom motivasjon og lesing. Barna gleder seg til å lese og skrive når de begynner på skolen, og gjennom dette opplegget tar vi vare på og bygger opp om denne gleden.
"Les for meg" er et forskningsprosjekt ved Nasjonalt lesesenter, UiS, pågående i perioden 2021-2025. Målet har vært å utvikle et verktøy som lærerne kan bruke for å komme tettere på elevenes leseprogresjon. I tillegg ønsker forskerne at elevene skal være engasjert i lesingen mens de blir vurdert. Prosjektet har vært gjennomført i samarbeid med norske lærere og elever på første til fjerde trinn. Norges Forskningsråd har bevilget 12 millioner kroner til Read to me, og prosjektleder er Bente R. Walgermo ved Nasjonalt lesesenter. Flere fakta om prosjektet "Les for meg" på Norges Forskningsråd sine nettsider.
En digital bok, en tegnefilm, tips til foresatte som vil lese hjemme med barna, samt hefter med engasjerende tekster til klasserommet er straks ferdigstilt som resultat av prosjektet. Disse heftene vil bli tilgjengelig for alle barneskoler til skolestart 2025. Følg med på nettsiden Tid for lesing for å finne ut når og hvordan disse kan bestilles.
Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen.

Filmer til hjelp for foresatte
Les for meg! Ta vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart.
Om Les for meg-prosjektet

Når en elev lærer å lese, forutsetter det motivasjon. Motivasjon og leseferdigheter henger tett sammen – både i den viktige starten og i den videre utviklingen. Til tross for dette blir motivasjon ofte sett på som noe ‘ekstra’ eller som en enkel belønning, og blir gjerne sett på som mindre viktig enn selve lesingen. For elever som synes lesing er vanskelig, er motivasjon derimot enda mer avgjørende enn for elever der bokstavene kommer lett. Forskningsprosjektet Les for meg utvikler et verktøy som motiverer eleven samtidig som læreren kartlegger elevens høytlesing.
Ressurser til bruk i klasserommet
I Les for meg prøver forskere og lærere ut en metode for å legge merke til hva eleven strever med, men uten at eleven får opplevelsen av å bli vurdert. I denne metoden får læreren to verktøy: ett verktøy for presist å legge merke til hva eleven strever med, og ett verktøy for å velge ut hvilken tilbakemelding man skal gi til eleven slik at denne får lyst til å lære og lese mer. De to verktøyene kommer i form av en sjekkliste og en tipsliste. Disse listene er særlig relevante for deg som jobber med barn på 1. til 4. trinn. Materiellet er under utprøving høsten 2024, og derfor er bare en kortversjon tilgjengelig foreløpig. Etter at materiellet er utprøvd, vil materiellet sammen med engasjerende lesebøker være tilgjengelig i form av en bokeske.
Under bildene "Sjekkliste for kartlegging" og "Tips til tilbakemeldinger" kan du også laste ned kortene som PDF-filer, i tillegg til at du finner den digitale boka "Alt du leser blir blanda med det du vet fra før" og en tegnefilm til bruk i klasserommet. Alle illustrasjoner i prosjektet er laget av prisbelønnet illustratør Øyvind Torseter.


Last ned tips til tilbakemeldinger og sjekkliste for kartlegging som PDF-fil her (bokmål).
Versjoner på nynorsk:
Sjekkliste for kartlegging (nynorsk)
Tips til tilbakemeldingar (nynorsk)
Digital bok: Alt du leser blir blanda med det du vet fra før
Denne boka kan du bruke for å vise at vi nesten alltid oppfatter og tolker ting vi leser forskjellig.
Lesing er tolking! Hva betyr det? Konkret vil det bety at en elev har forstått en tekst annerledes enn læreren, eller en annen elev - og at det er en bra ting.
Likevel er ikke alle tolkinger like sannsynlige, og det er noe som vi kan diskutere. Vi kan for eksempel spørre: Hvilke tolkinger har god forankring i teksten?
Kan teksten leses på flere måter? Tanken er at når eleven kan ha sin egen tolking av en tekst, og må begrunne denne, blir eleven en myndige leser.
Da eier eleven teksten gjennom tolkingen.
Les gjerne boka i fullskjemmodus for å bla fra side til side.
.
Forskningen bak "Les for meg"
I "Les for meg"-prosjektet drives det forskning av ulik art.

I "Les for meg" har forskerne gjennomført flere systematiske litteraturgjennomganger for å kartlegge lærernes tilbakemeldingspraksiser på høytlesingen til ulike elevgrupper. Funn fra disse systematiske litteraturgjennomgangene, sammen med øvrig forskning på lese- og motivasjonsfeltet, ligger til grunn for "Les for meg"-materiellet.
Her kan du lese mer om noen av forskningsresultatene fra "Les for meg"-prosjektet.
Hva kjennetegner tilbakemeldingene lærere gir i leseopplæringen, og hva betyr det for elevenes utvikling som lesere?
Tilbakemeldinger er en viktig del av læring. Når elever leser høyt for læreren, kan lærerens tilbakemeldinger både styrke elevenes tekniske ferdigheter og forme deres forståelse av lesing og egen identitet som lesere. I denne studien har vi kartlagt funn fra 52 studier om tilbakemeldinger i begynneropplæringen, med særlig fokus på hva lærere gir tilbakemelding på og hvordan det formidles til elevene.
Analysene avdekker variasjoner i både hvordan tilbakemeldingene gis, og i hva de handler om. Når tilbakemeldingene er direkte og eksplisitte handler ofte om tekniske sider ved lesingen, som å trekke sammen lyder, øve på bokstaver og avkode ord nøyaktig. For eksempel kan læreren lese et vanskelig ord høyt, eller si: «Så bra, her tok du pause ved punktum». Slike tilbakemeldinger hjelper eleven med å forstå hvordan ord leses, eller viser hva eleven har gjort riktig. Andre ganger er tilbakemeldingene mer implisitte. Læreren gir da et hint eller stiller spørsmål som for eksempel: «Hva tror du skjer videre?» eller «Hvordan kan vi lese det ordet?». Denne typen tilbakemelding åpner for refleksjon og handling.
Bak dette tydelige mønsteret i form og innhold i tilbakemeldingene, ble det interessant å se på hva ulike typer tilbakemelding gjør med elevene. Når tilbakemeldingene er eksplisitte, blir eleven lett en passiv mottaker av informasjon – enten om hva som er rett eller galt, eller gjennom modellering av hva som skal gjøres. Implisitte tilbakemeldinger, derimot, fremmer en mer aktiv elevrolle, fordi eleven ikke får svaret servert, men må aktivt delta i å finne mening. Da får eleven flere muligheter til å bruke egne tanker og strategier, og styrker rollen som selvstendige og reflekterte lesere.
Men det mest tankevekkende i funnene er at elever som strever med lesing, og flerspråklige elever, oftere får eksplisitte tilbakemeldinger med fokus på avkoding. Andre elever får i større grad varierte tilbakemeldinger. Dermed får de elevene som trenger mest støtte til å bygge tro på egen mestring og selvstendighet, minst erfaring med akkurat dette. Når slike mønstre gjentar seg over tid, forsterkes ulikhetene i hva slags læring elevene får erfare. Elever som stadig får svar og løsninger, uten mulighet til å prøve selv, får færre erfaringer med å bruke strategier, løse problemer og tenke selv. De går glipp av følelsen av å klare noe, påvirke egen læring og finne mening i ord og i tekst. Erfaringer med å finne mening er ikke bare motiverende – de er med på å bygge en identitet som en som leser, tenker og finner ut av ting.
Tilbakemeldinger både støtter og former elevers opplevelse av lesing. En utilsiktet konsekvens av kun eksplisitte tilbakemeldinger, er at elevene blir passive mottakere. Denne studien viser hvor viktig det er å supplere strukturert leseopplæring med tilbakemeldinger som gir rom for elevens egne initiativ. Små drypp av refleksjon og åpne spørsmål kan styrke mestringstro og hjelpe eleven å utvikle seg som en selvstendig, nysgjerrig leser som finner mening i teksten.
Denne teksten er basert på forskningsartikkelen "Feedback practices on young student's oral reading: A systematic review." av Karianne M. Grønli, Bente R. Walgermo, Erin McTigue og Per Henning Uppstad. Hele artikkelen kan du lese på engelsk her.

Forskning av masterstudenter i prosjektet
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren - Siri Marie Rosnes
Det ligger et stort potensial i de første bøkene førsteklasselevene møter, men det har vært rettet lite oppmerksomhet rundt hvor engasjerende lettlestbøkene som begynnerleseren kan lese på egenhånd er. I forbindelse med Les for meg-prosjektet utvikles det nye lettlestbøker som har som intensjon å engasjere elevene mens de blir vurdert. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner lettlestbøker som engasjerer begynnerleseren. Studien vektlegger elevenes stemme, da det er viktig at barn får ytre seg om områder som angår dem og at disse meningene blir hørt (FN-sambandet, 1989, artikkel 12). Dataene er samlet inn kvalitativt gjennom observasjoner og intervju med 7 elever på 1. Trinn som både leste bøker fra prosjektet og andre lettlestbøker fra sin respektive skole. Funn indikerer at når elevene skal lese en bok motiveres av: 1) interesse for temaet, 2) vanskegrad, 3) bilder, 4) valgfrihet og 5) gjenkjennelighet. Videre tyder funn fra observasjon av elevenes høytlesning at elevene lot seg engasjere av lettlestbøkene når: 1) bøkene ga litt utfordring, 2) men ikke var altfor vanskelige, 3) bøkene var i tråd med deres interesser og 4) hadde bilder som utvidet teksten.
Hele masteroppgaven kan du lese på UiS Brage.
Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing - Camilla Egeland

Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Studien tar utgangspunkt i Mixed Methods Research (MMR). 117 lærere besvarte spørreundersøkelsen. I tillegg ble det gjennomført fire strukturerte intervju. Alle lærerne som deltok i studien, hadde i løpet av de fem siste årene jobbet på første trinn med begynneropplæringen i lesing og skriving.
Resultatene fra studien viser at ca. 90% av lærerne bruker observasjon av høytlesing som vurderingsform ukentlig eller daglig. Videre viser resultatene at særlig mange lærere ser etter sikker bokstavkunnskap, ordavkodingsstrategier og om elevene kan gjenfortelle/svare på spørsmål/samtale om tekst. Ut fra resultatene i denne studien kan det imidlertid se ut til at forståelse/mening som drivkraft i lesingen og leseflyt er elementer som er mindre i fokus når lærere observerer elevenes høytlesing. Funnene viser videre at tiltaket som går igjen når det gjelder å styrke elevenes mestringstro og interesse for lesing, er å tilpasse tekster og oppgaver til elevenes nivå. Det kan samtidig, ut fra resultatene i denne studien, se ut til at aspekter av motivasjon for lesing har potensiale til å spille en større rolle i leseopplæringen til de minste elevene.
Medarbeidere i prosjektet >>>
Les mer om forskningen ved Nasjonalt lesesenter:
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Nasjonalt lesesenter fikk innovasjonspris
Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem...
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
StøDig: God bruk av læringsteknologi i barneskolen
Hvordan kan læringsteknologi brukes på en god måte i lese-, skrive- og språkopplæringen på 1. til 4. trinn? Det skal for...
Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.
SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Fremmer elevenes engasjement for skriving gjennom internasjonalt samarbeid
En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av landegrenser. Dette kan ...
Informasjon til deltakere i Sprell
På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk, litauisk og polsk./ ...
Human Reading Assessment: Hvordan kan KI brukes i leseprøver - og hva har det å si for elevene?
I "Human Reading Assessment" skal forskere ved Lesesenteret undersøke hvordan kunstig intelligens kan gjøre at leseprøve...
Vil gi barn god undervisning i skapende skriving
Norsklærere i barneskolen skal undervise barn i skapende og kreativ skriving, men mange savner kunnskap om hvordan de ...
Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser
I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
Teaching to Be
Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som ka...
Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker
Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...
Skriveteknologi for elever med dysleksi
Forskernettverket Text Performers har utviklet læringsmetoder og bidratt med mer kompetanse på hvordan skriveteknologi k...
DigUp: Ein digital undervisningsplanleggar for lærarar
DigUp er ein digital undervisningsplanleggar som er utvikla for å støtte lærarar i arbeidet med å laga gode planar for e...
Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet
Forskningsprosjektet Engasjer skal gi lærere mer kunnskap om lesevansker på mellomtrinnet, og om hva som kjennetegner ef...
Kva har nettbrett å seie for elevane sine skriveferdigheiter?
Forskingsprosjektet DigiHand svarar på behovet for meir kunnskap om digitalisering i barneskulen.
Digitale verktøy og lesing i barnehagen
Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.
Norske femteklassingers lesing: PIRLS 2026
Resultatene fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 viser at det er en betydelig nedgang i norske tiåringers...