Jobber du med en sak, og trenger en forsker som kan kommentere? Ved Læringsmiljøsenteret arbeider fremtredende eksperter innen flere fagfelt knyttet til barn, skole og oppvekst. Nedenfor finner du en oversikt over hvem du som journalist kan ta kontakt med om hva.
Våre eksperter
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Psykisk helse i skolen
- Motivasjon
- Frafall i videregående skole
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Skoleutvikling
- Klasseledelse
- Mobbing
- Traumer
- Vold og overgrep
- Psykisk helse i skolen
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Barnehage
- SFO/AKS
- Forebygge og håndtere mobbeatferd
- Barn med sosiale og emosjonelle vansker
- Livsmestring
- Læringsmiljøprosjektet i barnehage
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Klasseledelse
- Lærer-elev-relasjoner
- Mobbing
- Skoleutvikling og skoleledelse
- CIESL-prosjektet
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Mangfold i skole og barnehager
- Psykologiske utfordringer blant elever med innvandrerbakgrunn
- Mobbing blant elever med innvandrerbakgrunn
- Ungdom med innvandrerbakgrunn og vennerelasjoner
- Mobbing
- Digital mobbing
- Identitetsbasert mobbing
- Rasisme
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Mobbing i barnehage og skole:
forebygging, gruppedynamikk, kultur,
voksnes holdninger, foreldres rolle i mobbesaker, samarbeid mellom skole og hjem, systematikk og implementering
- PP-tjenestens rolle i mobbearbeid
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Inkludering- og ekskluderingsprosesser i skolen
- Barn og ungdom med innvandrer- eller fluktbakgrunn
- Mobbing
- Læringsmiljø i videregående skole
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Skolevegring
- Skolefravær
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Inkludering / ekskludering
- Mobbing
- Læringsmiljø i grunnskolen
- Foreldresamarbeid i skolemiljøsaker
- PP-tjenestens rolle i skolenes utviklingsarbeid / systemarbeid
- Sosial kompetanse
- Pedagogisk analyse
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Barnehage
- Lese- og skriveferdigheter hos barn
- Barns bruk av teknologi (e-bøker og apper)
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Barnehage
- Tilknytningsteori
- Relasjonskompetanse
- Sosial kompetanse
- Sammenheng mellom barnehage og skole
- SFO/AKS
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Barnehage
- Relasjonskvalitet
- Relasjonskompetanse
- Sosial-emosjonell kompetanse
- Barnehagekvalitet og barns utvikling
- Ledelse og lærende organisasjoner
- Veiledning og kompetanseutvikling
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Barnehage
- Forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen
- Læringsmiljø i barnehage
- Fysisk miljø i barnehage
- Organisering av barn, rom og tid
- Lek
- Læringsmiljøprosjektet i barnehage
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Skoleutvikling
- Skoleledelse
- Implementeringsarbeid
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Inkludering / segregering
- Alternativ opplæring
- Bruk av smågrupper i grunnopplæringen
- Pedagogisk analyse
- Skoleutvikling
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Barnehage
- Mobbing
- Lek
- Livsmestring
- Læringsmiljøprosjektet i barnehage
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Mobbing
- Atferdsproblemer
- Aggresjon
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Innovasjon / implementering
- Klasseledelse
- Atferdsvansker
- Mobbing
- Relasjonskompetanse
- Ledelse
- Organisasjonsutvikling
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Mobbing
- Digital mobbing
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- De yngste barnas behov
- Tilknytningsteori / relasjoner / samspill
- Barn i risiko
- Aggresjonsteori (aggresjonsvansker og begynnende mobbeatferd)
- Læringsmiljø i barnehagen
- Selvregulering
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
- Læringsmiljø
- Mobbing i skolen
- Læringsmiljøprosjektet
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Barnehage
- Faglig og sosial utvikling i tidlig alder
- Sosial kompetanse
- Selvregulering
- Lekbasert læring
- Barn som opplever samlivsbrudd
- Agderprosjektet
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Motivasjon for skolearbeid
- Betydningen av læringsmiljø i videregående skole
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Sosial og emosjonell kompetanse
- Stress og mestring
- Oppfølging etter mobbing
- Mindfulness
- Psykisk helse
- Læringsmiljø
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Mobbing
- Disiplin- og autoritetsproblem
- Aggresjon
- Klasseledelse
- Lærer-elev-relasjoner
- Klasseromsinteraksjoner og -observasjon
- Videobasert veiledning i profesjonell utvikling for lærere
- VITE-prosjektet
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Betydningen av sosial og emosjonell kompetanse for mestringstro og mental helse i ungdomsskolen
- Psykisk helse og livsmestring i ungdomsskolen
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Oppvekst for barn og unge
- Psykisk helse i skolen
- Antisosialitet / aggresjon
- Angst, depresjon, traumer og psykiske lidelser
- Barn på flukt
- Traumereaksjoner i barnehagen
- Foreldrereaksjoner
- Populærkultur og mediepåvirkning
- Kognitiv terapi