Liker du å samarbeide med barn og voksne? Ønsker du å lære om barns utvikling, lek og læring, og bidra til å gi barn en god oppvekst? Kunne du tenke deg en lederjobb? Da er barnehagelærerutdanningen perfekt for deg!
2022: alle kvalifiserte (ORD / førstegang)
15. april via Samordna opptak (NB: 1. mars for realkompetansevurdering).
Barnehagelærer heltid tilbyr tre profiler
Les mer om de tre tilbudene her!
Om studiet
Utdanningen kvalifiserer deg for pedagogisk arbeid i barnehage. Den gir deg en allsidig kompetanse og kunnskap om barns utvikling og oppvekstmiljø, samt innsikt i og erfaring med de oppgavene barnehagelærere møter i yrket.
Studiet har 100 dagers veiledet praksis hvor du blir kjent med barnehagelærerens rolle og livet i barnehagen. Du skal ha 95 dager med veiledet, variert og vurdert praksis i universitetets praksisbarnehager, samt 5 dagers praksis i grunnskole. Studenter skal, som hovedregel, være i forskjellige praksisbarnehager i hver nye praksisperiode gjennom studiet. Praksis på 1. trinn heltid er i uke 42-43 og uke 2-6.
Studiet er inndelt i flere kunnskapsområder og fagder du lærer om barns lek og læring, natur og bevegelse, samfunn og livssyn, språk og matematikk, kultur og kreativitet, og ledelse og samarbeid.
Å være barnehagelærer handler om å kunne legge til rette for gode opplevelser og erfaringer, trivsel, lek og læring for barn i barnehagen. I studiet vil du lære mer om barns utvikling og oppvekstsvilkår. Du vil også få en bred kunnskap om hva som kjennetegner et inkluderende og lærende barnehagemiljø, og du får god innsikt i hvordan lede barn og voksne på ulike arenaer.
Siste studieår kan du velge mellom de fordypningsemnene som tilbys ved Instituttet. Det er også mulig å gjennomføre sjette semester av studiet i utlandet.
Fullført studium kvalifiserer blant annet til opptak til master i barnehagevitenskap, master i spesialpedagogikk og master i endringsledelse. I tillegg tilbyr barnehagelærerutdanningen tre profiler. Heltidsstudenter har mulighet til å fordype seg faglig fra første studieår ved å søke seg til en profil i utdanningen.
I og med at barnehagelærerutdanningen er på heltid må man påregne undervisning hver dag. Timeplanen vil variere og det er lagt inn selvstudie.
Liknende utdanninger
Dette sier studentene
- Med faglig profil får jeg skreddersy utdanningen min
Karina velger å fokusere på arbeid med bærekraft i barnehagen
- Vi trenger alle typer menn i barnehagene
Jonas oppfordrer menn til å søke barnehagelærerutdanning
-Mentorordningen det første studieåret skapte god trygghet
Nå er Dominika selv mentor for nye studenter
Hva kan du bli?
Med vitnemål som barnehagelærer kan du jobbe som barnehagelærer, pedagogisk leder og styrer i barnehage. Dersom du ikke ønsker å jobbe i barnehage, kan du arbeide med barn i ulike andre institusjoner eller andre barnerelaterte yrker som i for eksempel SFO, fritidsklubb eller tilsvarende steder. Med en bachelor barnehagelærer kan du også ta master i barnehagevitenskap eller andre aktuelle masterutdanninger og kvalifisere deg til andre jobber.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Opptakskrav
Krav om generell studiekompetanseog politiattest og medisinsk testing .
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 15. april
Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt opptak@uis.no.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2023
-
Obligatoriske emner
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 35 dager
Andre år, semester 3
-
Praksis 1. trinn 35 dager
Første år, semester 1
-
Språk, tekst og matematikk
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Skolepraksis 2. trinn 5 dager
Andre år, semester 4
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 15 dager
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave
Tredje år, semester 5
-
Fordypningspraksis 3. trinn 10 dager
Tredje år, semester 6
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger eller utveksling
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Tredje år, semester 6
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Tredje år, semester 6
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Tredje år, semester 6
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Tredje år, semester 6
-
-
Utveksling
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Tredje år, semester 6
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Tredje år, semester 6
-
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
6. semester (vårsemesteret 3. studieår)
Studenter på deltidsprogrammet: 8. semester
Utvikling av interkulturell kompetanse
"Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på." (Rammeplan for barnehagen, 2017). Det er derfor av stor betydning at barnehagelærere har interkulturell kompetanse. Utdanningen legger til rette for dette gjennom å organisere Internasjonale dager i form av dagsseminar i første og andre studieår med gjesteforelesere fra lokale og internasjonale samarbeidspartnere.
I tillegg er det flere muligheter for utlandsopphold som legger til rette for å observere og utforske andre kulturelle tilnærminger, samtidig som det er en mulighet for å starte utviklingen av et faglig internasjonalt nettverk:
Internasjonal uke
Det arrangeres årlig Internasjonal uke både hos oss og våre samarbeidspartnere. Her kan alle barnehagelærerstudenter søke om å få delta.
Internasjonal praksis
Det er mulig å reise på praksisopphold i inntil 4 uker om gangen, enten basert på avtaler som instituttet har gjort eller organisert av den enkelte student på egenhånd (etter godkjenning av instituttet). Les mer under Praksisstudiet i lærerutdanningen.
Semesterutveksling
Mulighet for å ta et hele 6. semester hos en av våre partneruniversiteter i utlandet.
Ordning for utvekslingen i 6. semester
En rekke av universitetene i oversikten under tilbyr faste semesterpakker rettet mot utdanninger hvor man skal jobbe med små barn. Disse tilbudene er faglig forhåndsgodkjente av instituttet og kan velges av alle barnehagelærerstudenter.
For de øvrige alternativene må studentene selv velge ut emner ved partneruniversitetet og søke om å få disse forhåndsgodkjent. Her er mulighetene mange, og instituttet er åpne for å godkjenne det meste som på en eller annen måte relaterer seg til små barn, også kortere opphold i forbindelse med konferanser el. l.. Slike opphold kan godkjennes etter søknad gjennom studieforløpet.
Hos de europeiske partnerne våre er praksis vanligvis inkludert i oppholdet. Dersom det ikke er mulig å få praksis dit man skal reise, kan denne tas hjemme enten før eller etter oppholdet.
Kontaktperson
Veiledning om muligheter: Studiekoordinator Line Rak Haugen, Hagbard Lines hus
Forhåndsgodkjenning av faglig innhold: Faglig internasjonal koordinator June Junge, Hagbard Lines hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Utveksling
- Alle land
Københavns Professionshøjskole
Å være norsk i Danmark er utrolig deilig. Og som student er det nesten enda bedre! Danmark kan være et godt alternativ for deg som vil prøve noe annet enn Norge, men som samtidig har det fint med å være en times flytur fra hjemlandet. Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC fusjonerte i 2018 og ble Københavns Professionshøjskole (KP). KP tar imot et stor antall utvekslingsstudenter fra hele verden hvert år - bli en del av denne opplevelsen du også!
Linköpings universitet
Linkøpings universitet er et av Sveriges største universitet med en sterk tradisjon for samarbeid over landegrenser. Universitetet er kjent for sin innovative profil innenfor forskning og utdanning, og er, som UiS, medlem av nettverket European Consortium of Innovative Universities ( ).
Linnéuniversitetet
Visste du at Sverige er 1574 kilometer langt og har nesten 100.000 innsjøer? Ganske imponerende. Landet har lange kystlinjer og massevis av enorme skoger. Men også sjarmerende byer, både store og små. Det er et nydelig land med flere gode universitet, bl.a. Linnéuniversitetet: "Ett universitet där allt är möjligt – ett modernt, internationellt universitet i Småland."
- Australia
- Belgia
Artevelde University of Applied Sciences
Artevelde University of Applied Sciences ligger i byen Ghent, av Lonely Planet kalt "Belgium's best-kept secret".
- Danmark
Københavns Professionshøjskole
Å være norsk i Danmark er utrolig deilig. Og som student er det nesten enda bedre! Danmark kan være et godt alternativ for deg som vil prøve noe annet enn Norge, men som samtidig har det fint med å være en times flytur fra hjemlandet. Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC fusjonerte i 2018 og ble Københavns Professionshøjskole (KP). KP tar imot et stor antall utvekslingsstudenter fra hele verden hvert år - bli en del av denne opplevelsen du også!
- Irland
- Nederland
- Spania
- Sverige
Linköpings universitet
Linkøpings universitet er et av Sveriges største universitet med en sterk tradisjon for samarbeid over landegrenser. Universitetet er kjent for sin innovative profil innenfor forskning og utdanning, og er, som UiS, medlem av nettverket European Consortium of Innovative Universities (ECIU).
Linnéuniversitetet
Visste du at Sverige er 1574 kilometer langt og har nesten 100.000 innsjøer? Ganske imponerende. Landet har lange kystlinjer og massevis av enorme skoger. Men også sjarmerende byer, både store og små. Det er et nydelig land med flere gode universitet, bl.a. Linnéuniversitetet: "Ett universitet där allt är möjligt – ett modernt, internationellt universitet i Småland."
- Tyskland
- USA
California State University-Los Angeles
California State University, Los Angeles (Cal State LA) er en del av det anerkjente California State University, som er USAs fjerde største universitet.
Studiets oppbygging
Her finner du studiemodellene for barnehagelærerstudentene som starter i henholdsvis 2021 og 2022.
Praksis
Praksis er obligatorisk og en veldig viktig del av barnehagelærerutdanningen.
Barnehagelærerutdanningen foregår på ulike læringsarenaer – på universitetet og i praksisbarnehagene. Praksisstudiet har et omfang på 100 dager hvorav 95 dager er i barnehage og 5 dager i grunnskolen, er integrert i utdanningen og fordelt over alle de fire studieårene. Studenter skal, som hovedregel, være i forskjellige praksisbarnehager i hver nye praksisperiode gjennom studiet.
All praksisopplæring i utdanningen er obligatorisk, veiledet og vurdert. Opplæringen gjennomføres i godkjente praksisbarnehager og skoler, har en klar progresjon og inngår i alle kunnskapsområdene og fordypning.
Praksisfeltet som læringsarena gir deg blant annet erfaring med å reflektere kritisk og analytisk over egen praksis og ulike barnehagepraksiser. Det er ikke mulig å gjennomføre praksis i en barnehage hvor du er ansatt.
Du får praksisplass i en av barnehagene UiS har avtale med. De fleste av disse ligger i området rundt Stavanger, men vi har også praksisbarnehager i andre kommuner i Rogaland.
Her kan du lese mer om praksis i lærerutdanningene generelt, og praksis i barnehagelærerutdanningene spesielt.
Spørsmål og svar
Svar på noen av de vanligste spørsmålene vi får om barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger.
Er det obligatorisk undervisning?
Hvis ikke annet er angitt i studieplanen, er det krav om minimum 80 % deltakelse. Godkjent tilstedeværelse er et krav for å oppnå eksamensrett i det aktuelle emnet.
Kan jeg ha praksis i egen barnehage?
En del av målet med praksis er å bli kjent med ulike barnehager og deres pedagogiske arbeid så det er ikke mulig å ha praksis i egen barnehage.
Kan jeg undervise i grunnskolen med bachelor barnehagelærer?
Hvis du ønsker å være lærer på barnetrinnet, anbefaler vi at du tar grunnskolelærerutdanning. Du kvalifiserer ikke for undervisning på barnetrinnet med barnehagelærerutdanning.
Hvordan søker jeg om politiattest?
Her søker du om politiattest. Les mer om bruk av politiattest i lærerutdanningene.
Møt tidligere studenter
Som pedagog i barnehagen kan du utgjere ein forskjell
Amanda Lindeberg
Variert og aktiv hverdag med mye ansvar
Morten Øksnevad
Finn en arbeidsplass som prioriterer veiledning!
Malin Tveterås Gaard
Fagmiljøet ved Institutt for barnehagelærerutdanning
Instituttet består av et allsidig fagmiljø med solid barnehagefaglig kompetanse

De vitenskapelig tilsatte underviser og forsker innen et bredt barnehagefaglig felt som representerer ulike vitenskapelige og faglige perspektiv, forskningstradisjoner og metoder. Instituttet har et nært og godt samarbeid med praksisfeltet både i forskning og utdanning. Her er universitetsbarnehageordningen og REKOMP sentrale.
De vitenskapelig tilsatte ved instituttet inngår i forskningsfellesskap som er knyttet til FILIORUM – nasjonalt senter for barnehageforskning. I tillegg deltar de i forskningsfellesskap med andre enheter på fakultetet og er aktive i lokale, nasjonale og internasjonale forskningsprosjekt.
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU
Du er kanskje også interessert i
Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lær...
Har utviklet app om livet i fjæra
Mange av studentene på barnehagelærerstudiet synes artskunnskap er vanskelig. Det ønsket foreleserne å gjøre noe med, og...
Lærerstudenter får fri tilgang til framtidens klasserom
Lærerstudentene ved Universitetet i Stavanger får nå et fortrinn mange vil misunne dem for. De får fri tilgang til Didak...
Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser?
En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med ...