Barnehagelærer - bachelor

Gjennom lek, læring og omsorg vil du som barnehagelærer skape en trygg hverdag, lære om barns utvikling, og bidra til å gi hvert barn en meningsfull oppvekst, samtidig som barnehagelærerstudiet åpner døren for ledermuligheter i feltet.

Published Endret
Fakta
Varighet

3 år / 6 semestre

Studiepoeng

180

Antall studieplasser

110

Poenggrense

2023: Alle kvalifiserte mottok tilbud om plass

Praksis

100 dager.

Studentforening

Pedagogstudentene

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak (NB: 1. mars for realkompetansevurdering).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse, men du kan også søke ut fra realkompetanse. Studiet krever politiattest. Dette søker du om etter at du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Spørsmål om opptak? Kontakt oss: opptak@uis.no

Barnehagelærer bachelor tilbyr tre profiler

Les mer om de tre tilbudene her!

Om studiet

Digital teknologi er interessant og viktig i det daglige og i arbeidslivet. Jeg ønsker å få mer inspirasjon og faglig kunnskap på dette feltet.

Hva kan du bli?

Mann med lyst hår og svart t-skjorte ser på kamera.
Jeg er pedagogisk leder ved Læringsverkstedet Strutsen Naturbarnehage.

Tidligere student Morten Øksnevad.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Barns utvikling, lek og læring

      Første år, semester 1

      Barns utvikling, lek og læring (BBL101)

      Studiepoeng: 20

    • Samfunn, religion, livssyn og etikk

      Første år, semester 1

      Samfunn, religion, livssyn og etikk (BBL120)

      Studiepoeng: 20

    • Natur, helse og bevegelse

      Første år, semester 1

      Natur, helse og bevegelse (BBL110)

      Studiepoeng: 20

    • Kunst, kultur og kreativitet

      Andre år, semester 3

      Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)

      Studiepoeng: 30

    • Praksis 2. trinn 35 dager

      Andre år, semester 3

      Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)

      Studiepoeng: 0

    • Praksis 1. trinn 35 dager

      Første år, semester 1

      Praksis 1. trinn 35 dager (BBLPR1)

      Studiepoeng: 0

    • Språk, tekst og matematikk

      Andre år, semester 3

      Språk, tekst og matematikk (BBL210)

      Studiepoeng: 20

    • Barns utvikling, lek og læring

      Andre år, semester 3

      Barns utvikling, lek og læring (BBL102)

      Studiepoeng: 10

    • Skolepraksis 2. trinn 5 dager

      Andre år, semester 4

      Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)

      Studiepoeng: 0

    • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

      Tredje år, semester 5

      Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBL300)

      Studiepoeng: 15

    • Praksis 3. trinn 15 dager

      Tredje år, semester 5

      Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)

      Studiepoeng: 0

    • Bacheloroppgave

      Tredje år, semester 5

      Bacheloroppgave (BBLBAC)

      Studiepoeng: 15

    • Fordypningspraksis 3. trinn 10 dager

      Tredje år, semester 6

      Fordypningspraksis 3. trinn 10 dager (BBLPR35)

      Studiepoeng: 0

  • Fordypning: Velg mellom seks fordypninger eller utveksling

    • Aktiv i naturen

      • Aktiv i naturen fordypning

        Tredje år, semester 6

        Aktiv i naturen fordypning (BLU340)

        Studiepoeng: 30

    • Musisk praksis

      • Musisk praksis, bevegelse og samspill

        Tredje år, semester 6

        Musisk praksis, bevegelse og samspill (BLU360)

        Studiepoeng: 30

    • Organisasjon og ledelse

      • Organisasjon og ledelse for barnehagelærere

        Tredje år, semester 6

        Organisasjon og ledelse for barnehagelærere (BLU310)

        Studiepoeng: 30

    • Småbarnspedagogikk

    • Utveksling

    • Mangfold og tilhørighet

      • Mangfold og tilhørighet

        Tredje år, semester 6

        Mangfold og tilhørighet (BLU370)

        Studiepoeng: 30

    • Språk, kreativitet og mangfold

      • Språk, kreativitet og mangfold

        Tredje år, semester 6

        Språk, kreativitet og mangfold (BLU320)

        Studiepoeng: 30

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Utvekslingssemester
6. semester (vårsemesteret 3. studieår)

Studenter på deltidsprogrammet: 8. semester

Utvikling av interkulturell kompetanse
"Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på." (Rammeplan for barnehagen, 2017). Det er derfor av stor betydning at barnehagelærere har interkulturell kompetanse. Utdanningen legger til rette for dette gjennom å organisere Internasjonale dager i form av dagsseminar i første og andre studieår med gjesteforelesere fra lokale og internasjonale samarbeidspartnere.

I tillegg er det flere muligheter for utlandsopphold som legger til rette for å observere og utforske andre kulturelle tilnærminger, samtidig som det er en mulighet for å starte utviklingen av et faglig internasjonalt nettverk:

Internasjonal uke
Det arrangeres årlig Internasjonal uke både hos oss og våre samarbeidspartnere. Her kan alle barnehagelærerstudenter søke om å få delta.

Internasjonal praksis
Det er mulig å reise på praksisopphold i inntil 4 uker om gangen, enten basert på avtaler som instituttet har gjort eller organisert av den enkelte student på egenhånd (etter godkjenning av instituttet). Les mer under Praksisstudiet i lærerutdanningen.

Semesterutveksling
Mulighet for å ta et hele 6. semester hos en av våre partneruniversiteter i utlandet.

Ordning for utvekslingen i 6. semester
En rekke av universitetene i oversikten under tilbyr faste semesterpakker rettet mot utdanninger hvor man skal jobbe med små barn. Disse tilbudene er faglig forhåndsgodkjente av instituttet og kan velges av alle barnehagelærerstudenter.

For de øvrige alternativene må studentene selv velge ut emner ved partneruniversitetet og søke om å få disse forhåndsgodkjent. Her er mulighetene mange, og instituttet er åpne for å godkjenne det meste som på en eller annen måte relaterer seg til små barn, også kortere opphold i forbindelse med konferanser el. l.. Slike opphold kan godkjennes etter søknad gjennom studieforløpet.

Hos de europeiske partnerne våre er praksis vanligvis inkludert i oppholdet. Dersom det ikke er mulig å få praksis dit man skal reise, kan denne tas hjemme enten før eller etter oppholdet.

Kontaktperson
Veiledning om muligheter: Studiekoordinator Line Rak Haugen, Hagbard Lines hus

Forhåndsgodkjenning av faglig innhold: Faglig internasjonal koordinator June Junge, Hagbard Lines hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Utveksling

  • Alle land

    Artevelde University of Applied Sciences

    Artevelde University of Applied Sciences ligger i byen Ghent, av Lonely Planet kalt "Belgium's best-kept secret".

    California State University-Los Angeles

    California State University, Los Angeles (Cal State LA) er en del av det anerkjente California State University, som er USAs fjerde største universitet.

    Dublin City University

    Den grønne øya venter - Reis som utvekslingsstudent til fantastiske Dublin!

    Haute Ecole 'Léonard de Vinci', Bruxelles

    Studer på engelsk i den fransktalende delen av Belgia.

    Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts

    UiS har i en årrekke sendt studenter på utveksling til Karel de Grote i Belgia - nå er det din sjanse til å få faglig påfyll!

    Københavns Professionshøjskole

    Å være norsk i Danmark er utrolig deilig. Og som student er det nesten enda bedre! Danmark kan være et godt alternativ for deg som vil prøve noe annet enn Norge, men som samtidig har det fint med å være en times flytur fra hjemlandet. Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC fusjonerte i 2018 og ble Københavns Professionshøjskole (KP). KP tar imot et stor antall utvekslingsstudenter fra hele verden hvert år - bli en del av denne opplevelsen du også!

    Linköpings universitet

    Linkøpings universitet er et av Sveriges største universitet med en sterk tradisjon for samarbeid over landegrenser. Universitetet er kjent for sin innovative profil innenfor forskning og utdanning, og er, som UiS, medlem av nettverket European Consortium of Innovative Universities ( ).

    Linnéuniversitetet

    Visste du at Sverige er 1574 kilometer langt og har nesten 100.000 innsjøer? Ganske imponerende. Landet har lange kystlinjer og massevis av enorme skoger. Men også sjarmerende byer, både store og små. Det er et nydelig land med flere gode universitet, bl.a. Linnéuniversitetet: "Ett universitet där allt är möjligt – ett modernt, internationellt universitet i Småland."

    Professionshøjskolen UC Syddanmark

    University College Syddanmark (UC Syd) er resultatet av flere sammenslåinger mellom en rekke utdanningsinstitusjoner i Danmark, og tilbyr både spesialdesignede emner på engelsk og muligheter for praksis.

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40.000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

    Saxion Universities of Applied Sciences

    Saxion University of Applied Sciences tilbyr interessante tverrfaglige emner på engelsk.

    University Ramón Llull, Barcelona

    Do you want to study in the Catalan Region and explore Barcelona while you are completing your studies abroad for one semester? Apply to the The University of Ramon Llull and make unforgettable memories!

    University of Alaska Anchorage

    Som student ved University of Alaska Anchorage (UAA) har du villmarken rett i nærheten, og kan kjøre hundeslede, reise på hvalsafari eller rafte på fritiden.

    University of Education Schwäbisch Gmünd

    UiS har hatt et mangeårig samarbeid med PH Gmünd, som nå tilbyr utvekslingsstudier på både engelsk og tysk.

  • Australia

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40.000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

  • Belgia

    Artevelde University of Applied Sciences

    Artevelde University of Applied Sciences ligger i byen Ghent, av Lonely Planet kalt "Belgium's best-kept secret".

    Haute Ecole 'Léonard de Vinci', Bruxelles

    Studer på engelsk i den fransktalende delen av Belgia.

    Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts

    UiS har i en årrekke sendt studenter på utveksling til Karel de Grote i Belgia - nå er det din sjanse til å få faglig påfyll!

  • Danmark

    Københavns Professionshøjskole

    Å være norsk i Danmark er utrolig deilig. Og som student er det nesten enda bedre! Danmark kan være et godt alternativ for deg som vil prøve noe annet enn Norge, men som samtidig har det fint med å være en times flytur fra hjemlandet. Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC fusjonerte i 2018 og ble Københavns Professionshøjskole (KP). KP tar imot et stor antall utvekslingsstudenter fra hele verden hvert år - bli en del av denne opplevelsen du også!

    Professionshøjskolen UC Syddanmark

    University College Syddanmark (UC Syd) er resultatet av flere sammenslåinger mellom en rekke utdanningsinstitusjoner i Danmark, og tilbyr både spesialdesignede emner på engelsk og muligheter for praksis.

  • Irland

    Dublin City University

    Den grønne øya venter - Reis som utvekslingsstudent til fantastiske Dublin!

  • Nederland

    Saxion Universities of Applied Sciences

    Saxion University of Applied Sciences tilbyr interessante tverrfaglige emner på engelsk.

  • Spania

    University Ramón Llull, Barcelona

    Do you want to study in the Catalan Region and explore Barcelona while you are completing your studies abroad for one semester? Apply to the The University of Ramon Llull and make unforgettable memories!

  • Sverige

    Linköpings universitet

    Linkøpings universitet er et av Sveriges største universitet med en sterk tradisjon for samarbeid over landegrenser. Universitetet er kjent for sin innovative profil innenfor forskning og utdanning, og er, som UiS, medlem av nettverket European Consortium of Innovative Universities (ECIU).

    Linnéuniversitetet

    Visste du at Sverige er 1574 kilometer langt og har nesten 100.000 innsjøer? Ganske imponerende. Landet har lange kystlinjer og massevis av enorme skoger. Men også sjarmerende byer, både store og små. Det er et nydelig land med flere gode universitet, bl.a. Linnéuniversitetet: "Ett universitet där allt är möjligt – ett modernt, internationellt universitet i Småland."

  • Tyskland

    University of Education Schwäbisch Gmünd

    UiS har hatt et mangeårig samarbeid med PH Gmünd, som nå tilbyr utvekslingsstudier på både engelsk og tysk.

  • USA

    California State University-Los Angeles

    California State University, Los Angeles (Cal State LA) er en del av det anerkjente California State University, som er USAs fjerde største universitet.

    University of Alaska Anchorage

    Som student ved University of Alaska Anchorage (UAA) har du villmarken rett i nærheten, og kan kjøre hundeslede, reise på hvalsafari eller rafte på fritiden.

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
  • har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
  • har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
  • har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
  • skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
  • kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
  • kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
  • kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.

Dette sier studentene

- Med faglig profil får jeg skreddersy utdanningen min

Karina velger å fokusere på arbeid med bærekraft i barnehagen

- Vi trenger alle typer menn i barnehagene

Jonas oppfordrer menn til å søke barnehagelærerutdanning

-Mentorordningen det første studieåret skapte god trygghet

Nå er Dominika selv mentor for nye studenter

Møt tidligere studenter

Fagmiljøet ved Institutt for barnehagelærerutdanning

Instituttet består av et allsidig fagmiljø med solid barnehagefaglig kompetanse

Bygning, blomstrende trær, plen og blå himmel
Institutt for barnehagelærerutdanning holder til i Hagbard Line-huset på Campus Ullandhaug.

De vitenskapelig tilsatte underviser og forsker innen et bredt barnehagefaglig felt som representerer ulike vitenskapelige og faglige perspektiv, forskningstradisjoner og metoder. Instituttet har et nært og godt samarbeid med praksisfeltet både i forskning og utdanning. Her er universitetsbarnehageordningen og REKOMP sentrale.

De vitenskapelig tilsatte ved instituttet inngår i forskningsfellesskap som er knyttet til FILIORUM – nasjonalt senter for barnehageforskning. I tillegg deltar de i forskningsfellesskap med andre enheter på fakultetet og er aktive i lokale, nasjonale og internasjonale forskningsprosjekt.

Kontakt oss

Rådgiver i pedagogikk
51833470
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU
Førstekonsulent
51832095
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU

Du er kanskje også interessert i

Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring

Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lær...

Har utviklet app om livet i fjæra

Mange av studentene på barnehagelærerstudiet synes artskunnskap er vanskelig. Det ønsket foreleserne å gjøre noe med, og...

Lærerstudenter får fri tilgang til framtidens klasserom

Lærerstudentene ved Universitetet i Stavanger får nå et fortrinn mange vil misunne dem for. De får fri tilgang til Didak...

Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser?

En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med ...

Forskningsområder vi jobber med