Er du nysgjerrig og interessert i hvordan alt henger sammen? Liker du å formidle? Da bør du søke lektorutdanningen i realfag på Universitetet i Stavanger. Etter endt studium har du en mastergrad og retten til å kalle deg lektor.
5 år / 10 semestre
10
300
2022: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass
15. april via Samordna opptak

Ved Universitetet i Stavanger kan du velge å ta en lektorutdanning for trinn 8.-13 i realfag eller en lektorutdanning for trinn 8.-13. Lektorutdanning for trinn 8-13 er et femårig studium som gir deg en kombinasjon av faglig fordypning, kunnskap om læring og praktisk erfaring med å undervise.
Du vil lære å planlegge og gjennomføre undervisning i henhold til de nasjonale læreplanene. Du vil få det pedagogiske grunnlaget du trenger for å møte utfordringer i dagens skole og for å reflektere over egen undervisningspraksis.
Studiet består av 300 studiepoeng. I løpet av studiet får du kompetanse til å undervise i to skolefag. Fag 1 er fordypningsfaget du tar master i. Du kan velge å ta master i enten matematikk eller fysikk. Dersom du velger matematikk som fag 1 kan du i årsstudiet (fag 2) velge fysikk, kjemi, historie, nordisk, engelsk, religion, naturfag eller idrett. Fysikk som fag 1 må kombineres med matematikk som fag 2.
I didaktisk digitalt verksted (DDV) finnes det VR, Little Bits, 3D-printere, gamingmaskiner, ebeam, fotoustyr, roboter og smarttavler – for å nevne noe. Kanskje du vil utdanne deg til å bli spillpedagog?
Du er kanskje også interessert i:
Nyutdannede lektorer kan få slettet studielån
Du kan få slettet studielån dersom du utdanner deg til lektor, og jobber tre år i skolen etter studiene.
Det finnes også særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.
Det fine er at de forskjellige ordningene kan kombineres!
Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg.
Hva kan du bli?
Etter dette studiet får du tittelen lektor, og du er kvalifisert for å undervise på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole. Mastergraden er på et akademisk nivå som kan kvalifisere for opptak til doktorgradsstudier.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Opptakskrav
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Les mer om generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Spesielle opptakskrav
Du må ha:
- minimum 35 skolepoeng
- et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer)*
- Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2)
Og en av disse:
- R2
- Fysikk (1+2)
- Kjemi (1+2)
- Biologi (1+2)
- Informasjonsteknologi (1+2)
- Geofag (1+2)
- Teknologi og forskingslære (1+2)
Søkere med generell studiekompetanse og matematikk og fysikk på forkurs for ingeniør er også kvalifisert.
Det er krav om politiattest og plikt til tuberkuloseundersøkelse.
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist: 20. april kl. 14.00 (kun i 2022 - 15. april er vanlig frist).
Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt opptak@uis.no
Lab-arbeid er kjekt!
Møt Eirik, som tar lektor i 8-13 med realfag.
Hvor miljøvennlig er kjemiske prosesser?
Møt Håkon, lektorstudent med interesse for grønn kjemi.
Spill kan fungere som en type læring hvis du tilrettelegger for det, hvis du har litt kreativitet og oppfinnsomhet som lærer. Skal man bruke spill i undervisningen er det akkurat som med litteratur: du må ha lest boken og være litt glad i boken. Sånn bør det være med spill også. Du må kjenne spillet så inngående at du kan tilrettelegge for det i en undervisningssituasjon. Mange vil kanskje spørre hvorfor dette skal ha noe med skole og utdanning å gjøre. Til det er det å si at en skal ta på alvor den kulturen som fins der ute blant de unge nå. Lær mer om spillpedagogikk!
Didaktisk Digitalt Verksted
Bli med en tur inn i fremtidens klasserom
Studentliv i Stavanger
Som student ved Universitetet i Stavanger er mulighetene dine endeløse!
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2023
-
Velg fag 1
-
Lektorprogram med spesialisering i humanistiske fag
-
Engelsk fag 1
-
Engelsk fag 1 - obligatoriske emner
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Første år, semester 1
-
Innføring i engelsk språk
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Amerikansk litteratur og kultur
Første år, semester 2
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i engelsk
Tredje år, semester 6
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning engelsk - velg mellom LENG271 og LENG272 (semester 6)
-
Fordypning i engelsk litteratur
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i engelsk språk
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkvariasjon
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Nordisk språk og språkhistorie
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Reell og kompleks kalkulus
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Generell kjemi
Andre år, semester 3
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -engelsk
-
Obligatoriske emner -masternivå (engelsk)
-
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions
Femte år, semester 9
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions (MLI355)
Studiepoeng: 15
-
Masteroppgave med muntlig eksamen
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (engelsk)
-
Authors, Readers, and Texts
Fjerde år, semester 7
-
First and Second Language Literacy Development
Fjerde år, semester 7
-
Reading Verbal and Visual Signs
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Nordisk fag 1
-
Nordisk fag 1 - obligatoriske emner
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Språkstruktur og språkvariasjon
Første år, semester 1
-
Tekst i kontekst
Første år, semester 2
-
Nordisk språk og språkhistorie
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Reell og kompleks kalkulus
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Generell kjemi
Andre år, semester 3
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - nordisk
-
Obligatoriske emner -masternivå (nordisk)
-
Masteroppgave i lesevitenskap
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (nordisk)
-
Literacy og læring i digitale omgivelser
Fjerde år, semester 7
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Fjerde år, semester 7
-
Lesing: teori og metode
Fjerde år, semester 7
-
Norsk som andrespråk
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Historie fag 1
-
Historie fag 1- obligatoriske emner
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Første år, semester 1
-
Innføring i historiske emner
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Første år, semester 2
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i historie
Tredje år, semester 6
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Velg ett emne i 6. termin
-
Fordypning i historiske temaer
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i historie 1
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkvariasjon
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Nordisk språk og språkhistorie
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Reell og kompleks kalkulus
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -historie
-
Obligatoriske emner -masternivå (historie)
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Femte år, semester 9
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Femte år, semester 9
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
-
Valgfrie emner -masternivå (historie)
-
Fortid i samtid
Fjerde år, semester 7
-
Menneskerettigheter for lærere
Fjerde år, semester 7
-
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling
Fjerde år, semester 7
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325)
Studiepoeng: 15
-
Historien gjennom 20 ting
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
-
Lektorprogram med spesialisering i realfag
-
Matematikk fag 1, fysikk fag 2
-
Matematikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 2
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Vektoranalyse
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Differensialligninger
Andre år, semester 4
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i matematikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Fysikk fag 2
-
Mekanikk
Første år, semester 1
-
Fysikklaboratorium
Første år, semester 2
-
Termo- og fluiddynamikk
Andre år, semester 3
-
Elektromagnetisme og spesiell relativitetsteori
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Mikrofysikk
Tredje år, semester 6
-
Astronomi og astrofysikk
Fjerde år, semester 7
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Opptak til emner på masternivå - matematikk
-
Obligatoriske emner -masternivå (matematikk)
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Matematisk analyse
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i matematikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Mangfoldigheter
Femte år, semester 9
-
Statistisk modellering og simulering
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner- spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Fysikk fag 1, matematikk fag 2
-
Fysikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Mekanikk
Første år, semester 1
-
Fysikklaboratorium
Første år, semester 2
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 2
-
Termo- og fluiddynamikk
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Vektoranalyse
Andre år, semester 3
-
Elektromagnetisme og spesiell relativitetsteori
Andre år, semester 4
-
Differensialligninger
Andre år, semester 4
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i fysikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Mikrofysikk
Tredje år, semester 6
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2 - realfagslektor (fysikk og matem.)
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Opptak til emner på masternivå - fysikk
-
Obligatoriske emner -masternivå (fysikk)
-
Astronomi og astrofysikk
Fjerde år, semester 7
-
Kvantemekanikk
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i fysikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Analytisk mekanikk og feltteori
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Faststoffysikk
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner- spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Matematikk fag 1, kjemi fag 2
-
Matematikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 2
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Vektoranalyse
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Differensialligninger
Andre år, semester 4
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i matematikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Kjemi som fag 2
-
Kjemi som fag 2 -obligatoriske emner
-
Miljøkjemi
Første år, semester 1
-
Generell kjemi
Første år, semester 2
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 3
-
Analytisk miljøkjemi
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Biokjemi
Tredje år, semester 6
-
Uorganisk kjemi
Fjerde år, semester 7
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - matematikk
-
Obligatoriske emner -masternivå (matematikk)
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Matematisk analyse
Fjerde år, semester 7
-
Masteroppgave i matematikk - lektor
Femte år, semester 9
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Mangfoldigheter
Femte år, semester 9
-
Statistisk modellering og simulering
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner- spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Matematikk fag 1, annet fag 2
-
Matematikk fag 1 - obligatoriske emner
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Lineær algebra
Første år, semester 1
-
Diskret matematikk
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 2
-
Reell og kompleks kalkulus
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Matematikkens historie
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i matematikk - lektor
Tredje år, semester 5
-
Differensialligninger
Tredje år, semester 6
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkvariasjon
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Nordisk språk og språkhistorie
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Naturfag fag 2
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Generell kjemi
Andre år, semester 3
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - matematikk
-
Obligatoriske emner -masternivå (matematikk)
-
Numerisk modellering 1
Fjerde år, semester 7
-
Numerisk modellering 2
Fjerde år, semester 7
-
Matematisk analyse
Fjerde år, semester 7
-
Vektoranalyse
Fjerde år, semester 7
-
Dybdelæring og formidling i matematikk
Femte år, semester 9
-
Mangfoldigheter
Femte år, semester 9
-
Statistisk modellering og simulering
Femte år, semester 9
-
Masteroppgave i matematikk - lektor
Femte år, semester 9
-
-
-
Obligatoriske fellesemner- spesialisering i realfag
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Tredje år, semester 5
-
Abstrakt algebra
Tredje år, semester 6
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Fjerde år, semester 8
-
-
-
-

Praksis
Som lektorstudent skal du ut i praksis på både ungdomsskoler og videregående skole.
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet. I løpet av studietiden skal du ha ulike typer praksis, med økende ansvar for å gjennomføre selvstendig undervisning. Du lærer å knytte teori og praksis sammen og gjør deg egne erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner. Dette skjer under veiledning av en erfaren lærer på praksisskolen.
All praksis er obligatorisk. Som student ved lektorutdanningen ved UiS vil du bli utplassert ved en av våre praksisskoler på Nord-Jæren og omegn. Praksisutplasseringen gjøres på bakgrunn av skolenes veiledningskapasitet og studentenes fagkombinasjon.
Her finner du mer informasjon om praksis i lærerutdanningene generelt, og praksis for lektorutdanningen spesielt.
Spørsmål og svar
Her har vi samlet en del spørsmål vordende lektorstudenter ofte lurer på.

Er undervisningen obligatorisk?
Det varierer. På mange av grunnemnene (de første emnene du tar er det ikke mye obligatorisk undervisning, men det er noe obligatorisk oppmøte på bachelor- og masterplan. Obligatorisk frammøte vil komme fram i emnebeskrivelsen.
Hvor mye undervisning er det i uka?
På hvert emne er det opptil seks undervisningstimer i uka.
Kan jeg få godkjent emner jeg har tatt fra før inn i lektorutdanningen?
Du kan få godkjent inntil 60 studiepoeng.
Kan jeg søke om permisjon fra studiet?
Studenter kan innvilges permisjon i inntil to år.
Hvor finner jeg pensumlitteraturen?
Den finner du i en lenke til Leganto i emnebeskrivelsen (som du finner under «Studieplan og emner»)
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
3. og 4. semester: Ta hele eller deler av ditt fag 2 i utlandet.
6. semester: Skriv bacheloroppgave og ta emner ved Det norske studiesenteret i York (gjelder studenter med engelsk som fag 1)
Utdanningsplanen på lektorstudiet åpner også for utveksling i 7. semester (masternivå), men erfaringsmessig er det mer utfordrende å finne emner ved partneruniversitetene på masternivå. Vi anbefaler derfor utveksling på bachelornivå.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont.
Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for lektorstudentene, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått.
Oversikt over utvekslingsmuligheter sortert på fagområde
Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg. Husk at det er lurt å være ute i god tid.
For studenter som har nordisk som sitt fag 2, finnes det forhåndsgodkjente utvekslingspakker ved universitetene i Uppsala og Helsingfors i 4. semester.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Anne-Marie Nygaard, Hulda Garborgs hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Utveksling
- Alle land
Corvinus University of Budapest
Corvinus University of Budapest also called CUB is an internationally recognised institution in the areas of both education and research. Do you want to live in a colourful metropolis and develop your academic knowledge in an international environment? Apply to Corvinus University of Budapest!
Eötvös Loránd University
Eötvös Lórand University (ELTE) sin historie går tilbake til 1635, og universitetet ligger midt i Budapest. ELTE er den største vitenskapelige institusjonen og det mest populære lærestedet i Ungarn. Bli en del av dette studentmiljøet, og vandre på historisk grunn mens du studerer historie!
National Institute of Education
Singapore er på toppen av OECD sin PISA-rangering, hvor man kartlegger 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag verden over. Som lektorstudent ved UiS kan du reise enten på utveksling eller kortere praksisopphold til National Institute of Education (NIE).
Thompson Rivers University
Canada er kjent for utallige gode og anerkjente universiteter som holder høy standard og TRU er et av de. For de friluftslivsinteresserte er dette paradis, med uttallige gode fiskevann, golfbaner, alpinanlegg og flotte turområder både sommer og vinter. Ta del i den opplevelsen du også!
University of Bonn
Rheinische-Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn har en 200 år lang historie og er å betrakte som et av Tysklands mest anerkjente forskningsuniversitet. Karl Marx, Friedrich Nietzche og Konrad Adenauer er bare noen av mange kjente personer som har fått sin grad fra Universitetet i Bonn.
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Australia
- Canada
Memorial University of Newfoundland
Memorial University (MUM) is uniquely positioned in the harsh maritime environment of Newfoundland and Labrador. Memorial’s faculty members are global experts in the fields of ocean engineering and science, offshore industry and policy and technology.
Nipissing University
Canada har mange gode og anerkjente universiteter og Nipissing University er et av dem.
Thompson Rivers University
Canada er kjent for utallige gode og anerkjente universiteter som holder høy standard og TRU er et av de. For de friluftslivsinteresserte er dette paradis, med uttallige gode fiskevann, golfbaner, alpinanlegg og flotte turområder både sommer og vinter. Ta del i den opplevelsen du også!
- Danmark
- Finland
- Hong Kong
- Italia
- Mexico
- New Zealand
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Polen
Adam Mickiewicz University in Poznan
Adam Mickiewicz (AMU) i Poznan er et av Polens viktigste og største universiteter som ble åpnet i sin nåværende form i 1919, men forløperen til universitetet ble grunnlagt allerede i 1611 og er dermed et av de eldste universitetene i Polen.
- Singapore
National Institute of Education
Singapore er på toppen av OECD sin PISA-rangering, hvor man kartlegger 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag verden over. Som lektorstudent ved UiS kan du reise enten på utveksling eller kortere praksisopphold til National Institute of Education (NIE).
- Slovenia
- Spania
- Storbritannia
Oxford Brookes University
Har du drømt om å bo og studere i en av verdens mest kjente studentbyer? Avtalen med Oxford Brookes University gir deg muligheten til å bli en del av studentmiljøet i en by med lange akademiske tradisjoner.
- Sverige
- Tyskland
University of Bonn
Rheinische-Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn har en 200 år lang historie og er å betrakte som et av Tysklands mest anerkjente forskningsuniversitet. Karl Marx, Friedrich Nietzche og Konrad Adenauer er bare noen av mange kjente personer som har fått sin grad fra Universitetet i Bonn.
University of Freiburg
The Albert-Ludwigs Universität Freiburg is a cosmopolitan, open-minded, welcoming platform for International and intercultural exchange. Apply if you wish to develop your German language skills and experience an outstanding international study environment.
- USA
California State University Monterey Bay
California State University, Monterey Bay (CSUMB) er en del av det anerkjente California State University, som er USAs fjerde største offentlige universitet.
Gettysburg College
Gettysburg College er en privat institusjon og ligger i småbyen Gettysburg i Pennsylvania. Her er historiske hendelser en viktig del av byens kultur. Med sine 2600 studenter vil du få en god studieopplevelse, samt minner for livet.
Hawaii Pacific University
Hawaii Pacific University er et spennende og multikulturelt studiested, omringet av verdenskjente turistattraksjoner.
San Diego State University
San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.
State University of New York College at Brockport
State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.
University of California, Berkeley
University of California, Berkeley er utvilsamt eit av verdast sterkaste universitet, med samtlege av dei akademiske greinene ranka blant verdas ti beste av Times Higher Education. Du vil garantert få fagleg utbytte av eit studieopphald her.
University of Mississippi
Med studier ved University of Mississippi blir du ikke bare kjent med USA, men også med Sørstatene, som er kjent for sin «southern mentality». Forvent vennlighet, høflighet og fokus på tradisjonelle verdier.
University of New Haven
University of New Haven (UNH) ligger i New England, ikke langt fra Yale University, og scorer godt akademisk, særlig innen Engineering og Business.
University of North Dakota
University of North Dakota er et offentlig forskningsuniversitet med historie tilbake til 1883. Universitetet er kjent for sin forskning innen luftfart, helsefag, ernæring, energi og miljø og ingeniørfag. I tillegg får du ekte nordamerikansk campus-stemning.
- Ungarn
Corvinus University of Budapest
Corvinus University of Budapest also called CUB is an internationally recognised institution in the areas of both education and research. Do you want to live in a colourful metropolis and develop your academic knowledge in an international environment? Apply to Corvinus University of Budapest!
Eötvös Loránd University
Eötvös Lórand University (ELTE) sin historie går tilbake til 1635, og universitetet ligger midt i Budapest. ELTE er den største vitenskapelige institusjonen og det mest populære lærestedet i Ungarn. Bli en del av dette studentmiljøet, og vandre på historisk grunn mens du studerer historie!
- Østerrike
Fagmiljøet rundt lektorutdanningen (realfag)
Lektor realfag 8-13 trekker på krefter fra både institutt for kultur- og språkvitenskap (IKS), Institutt for matematikk og fysikk (IMF) og Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi (IKBM).

De to sistnevnte er del av Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet. I likhet med IKS tilbyr de studium på bachelor,- master,- og doktorgradsnivå.
Institutt for matematikk og fysikk (IMF) driver med forskning og undervisning innenfor de naturvitenskaplige fagområdene matematikk, statistikk og fysikk. Dette omfatter Algebraisk geometri, kompleks og harmonisk analyse, matematisk statistikk, teoretisk subatomar fysikk og kosmologi, matematisk fysikk og materialfysikk.
Institutt for kjemi, biovitskap og miljøteknologi (IKBM) fokuserer på natur- og livsvitskapleg forsking, innovasjon og utdanning. Forskning ved instituttet blir fordelt på et vidt spekter av fagområder fra syntetisk kjemi til molekylærbiologi.
Lurer du på noe?
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen TN
Kontor for utdanningsadministrative tjenester