Har du lyst til å arbeide med mennesker? Er du i tillegg samfunnsengasjert og har evnen til å formidle og kommunisere? Da bør du søke lektorutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Etter studiet får du tittelen lektor, og du er kvalifisert til å undervise på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole.
5 år / 10 semestre
300
67
2022: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.
Om studiet
Ved Universitetet i Stavanger kan du velge å ta en lektorutdanning for trinn 8.-13 eller en lektorutdanning i realfag for 8.-13. trinn. Lektorutdanning for trinn 8-13 er et femårig studium som gir deg en kombinasjon av faglig fordypning, kunnskap om læring og praktisk erfaring med å undervise.
I løpet av studiet får du kompetanse til å undervise i to fag på ungdomstrinnet i grunnskolen og på videregående skole. Fag 1 er fordypningsfaget du tar master i. Du kan velge mellom historie, nordisk og engelsk. Fag 2 utgjør en årsenhet, og her kan du velge mellom historie, nordisk, engelsk, matematikk, religion, naturfag og idrett. For å kunne ta matematikk eller naturfag må søker dekke realfagskravene. Dersom du velger historie som fag 1 kan du velge mellom nordisk, engelsk eller matematikk som fag 2.
Du vil lære å planlegge og gjennomføre undervisning i henhold til de nasjonale læreplanene. Du vil få det pedagogiske grunnlaget du trenger for å møte utfordringer i dagens skole og for å reflektere over egen undervisningspraksis.
Liknende utdanninger
PROMO
Profesjonsrettet mentorordning for lektorstudenter- tilbud til alle førsteårsstudenter ved lektor 8-13
Møt våre lektorstudenter
Hva kan du bli?
Etter dette studiet får du tittelen lektor, og du er kvalifisert for å undervise på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole. Mastergraden er på et akademisk nivå som kan kvalifisere for opptak til doktorgradsstudier.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Opptakskrav
Det er krav om generell studiekompetanse. Det er to alternative måter å dekke opptakskravet på.
Les om generell studiekompetanse.
Du må enten dokumentere:
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- gjennomsnittskarakter 4 eller bedre i matematikk (224 timer) og
- minst 35 skolepoeng.
eller
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og
- minst 40 skolepoeng.
Du dekker også karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.
Dersom du skal skal søke Lektor i realfag er det i tillegg til generell studiekompentanse krav om: Matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: matematikk R2 eller fysikk 1 og 2 eller kjemi 1 og 2 eller biologi 1 og 2 eller informasjonsteknologi 1 og 2 eller geofag 1 og 2 eller teknologi og forskningslære 1 og 2.
Det er krav om politiattest og plikt til tuberkuloseundersøkelse.
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad: via Samordna opptak.
Søknadsfrist:20. april kl. 14.00 (kun i 2022 - 15. april er vanlig frist).
Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt opptak@uis.no
Spill kan fungere som en type læring hvis du tilrettelegger for det, hvis du har litt kreativitet og oppfinnsomhet som lærer. Skal man bruke spill i undervisningen er det akkurat som med litteratur: du må ha lest boken og være litt glad i boken. Sånn bør det være med spill også. Du må kjenne spillet så inngående at du kan tilrettelegge for det i en undervisningssituasjon. Mange vil kanskje spørre hvorfor dette skal ha noe med skole og utdanning å gjøre. Til det er det å si at en skal ta på alvor den kulturen som fins der ute blant de unge nå. Lær mer om spillpedagogikk!
Didaktisk Digitalt Verksted
Bli med inn i framtidens klasserom
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2023
-
Historie fag 1
-
Historie fag 1- obligatoriske emner
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Første år, semester 1
-
Innføring i historiske emner
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Første år, semester 2
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i historie
Tredje år, semester 6
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Velg ett emne i 6. termin
-
Fordypning i historiske temaer
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i historie 1
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkbruk
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Språkhistorie og talemål
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -historie
-
Obligatoriske emner -masternivå (historie)
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Femte år, semester 9
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Femte år, semester 9
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
-
Valgfrie emner -masternivå (historie)
-
Fortid i samtid
Fjerde år, semester 7
-
Menneskerettigheter for lærere
Fjerde år, semester 7
-
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling
Fjerde år, semester 7
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325)
Studiepoeng: 15
-
Historien gjennom 20 ting
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Lektorprogram med spesialisering i humanistiske fag
-
Engelsk fag 1
-
Engelsk fag 1 - obligatoriske emner
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Første år, semester 1
-
Innføring i engelsk språk
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Amerikansk litteratur og kultur
Første år, semester 2
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i engelsk
Tredje år, semester 6
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning engelsk - velg mellom LENG271 og LENG272 (semester 6)
-
Fordypning i engelsk litteratur
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i engelsk språk
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkbruk
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Språkhistorie og talemål
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -engelsk
-
Obligatoriske emner -masternivå (engelsk)
-
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions
Femte år, semester 9
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions (MLI355)
Studiepoeng: 15
-
Masteroppgave med muntlig eksamen
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (engelsk)
-
Authors, Readers, and Texts
Fjerde år, semester 7
-
First and Second Language Literacy Development
Fjerde år, semester 7
-
Reading Verbal and Visual Signs
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Nordisk fag 1
-
Nordisk fag 1 - obligatoriske emner
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Språkstruktur og språkbruk
Første år, semester 1
-
Tekst i kontekst
Første år, semester 2
-
Språkhistorie og talemål
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - nordisk
-
Obligatoriske emner -masternivå (nordisk)
-
Masteroppgave i lesevitenskap
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (nordisk)
-
Literacy og læring i digitale omgivelser
Fjerde år, semester 7
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Fjerde år, semester 7
-
Lesing: teori og metode
Fjerde år, semester 7
-
Norsk som andrespråk
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Historie fag 1
-
Historie fag 1- obligatoriske emner
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Første år, semester 1
-
Innføring i historiske emner
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Første år, semester 2
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i historie
Tredje år, semester 6
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Velg ett emne i 6. termin
-
Fordypning i historiske temaer
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i historie 1
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkbruk
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Språkhistorie og talemål
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -historie
-
Obligatoriske emner -masternivå (historie)
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Femte år, semester 9
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Femte år, semester 9
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
-
Valgfrie emner -masternivå (historie)
-
Fortid i samtid
Fjerde år, semester 7
-
Menneskerettigheter for lærere
Fjerde år, semester 7
-
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling
Fjerde år, semester 7
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325)
Studiepoeng: 15
-
Historien gjennom 20 ting
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
-
Nordisk fag 1
-
Nordisk fag 1 - obligatoriske emner
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Språkstruktur og språkbruk
Første år, semester 1
-
Tekst i kontekst
Første år, semester 2
-
Språkhistorie og talemål
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - nordisk
-
Obligatoriske emner -masternivå (nordisk)
-
Masteroppgave i lesevitenskap
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (nordisk)
-
Literacy og læring i digitale omgivelser
Fjerde år, semester 7
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Fjerde år, semester 7
-
Lesing: teori og metode
Fjerde år, semester 7
-
Norsk som andrespråk
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-

Spørsmål og svar
Få svar på vanlige spørsmål om lektorutdanningen for 8.-13. trinn.
Det varierer. På mange av grunnemnene (de første emnene du tar) er det ikke mye obligatorisk undervisning, men det er noe obligatorisk oppmøte på bachelor- og masterplan. Emnebeskrivelsen til hvert enkelt emne vil spesifisere om det er obligatorisk frammøte eller ikke.
På hvert emne er det opptil seks undervisningstimer i uka.
Du kan få godkjent inntil 60 studiepoeng.
Lærere i Norge får en lønn som det går an å leve av. Du starter på minst 532 800 kroner.
Lønnen til lærere bestemmes av flere faktorer, men den viktigste er hvilken utdannelse læreren har. Lengden på lærerutdanningen, og dermed lønna, har gått opp de siste årene.
Lektor 8-13 er en femårig mastergrad, og når du er ferdig får du tittelen lektor. Lønnskalkulatoren til KS viser at en nyutdannet lektor hadde en minstelønn på 532 800 kroner i 2021.
Oslo er et eget lønnsområde, så der gjelder det andre regler. Begynnerlønnen for en nyutdannet lektor der var 541 500 kroner i 2021.
Grunnskolelærer for 5.-10 trinn gir deg rett til å undervise i skolen på 5.- 10. trinn, altså mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det er en femårig utdanning som gir deg mastergrad og tittel lektor. I 5.-10. trinn blir det lagt vekt på grunnleggende ferdigheter, prøvesystem, klasseledelse og vurdering av elevers læring.
Du kan også bli lektor ved å ta lektorutdanningen for 8.-13. trinn. Med denne lektorutdanningen kan du undervise i ungdomsskolen og på videregående. Du får kompetanse til å undervise i to fag på skolen.
Se hva som skiller de ulike lærerutdanningene ved UiS fra hverandre.
Ja. Hvis du fullfører lektorutdanning trinn 8-13, og jobber som lærer i minst tre år, kan du få slettet 51 000 kroner av studielånet ditt.
Betingelsene at du fullfører studiene på normert tid og at du har jobbet som lærer i minst tre av de første seks årene etter at du har fullført utdanningen.
Det finnes særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms og for lærere i Nord-Norge, og for lektorer med utdanning i realfag og fremmedspråk. Det fine er at de forskjellige ordningene kan kombineres! Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg.
Studenter kan innvilges permisjon i inntil to år.
Den finner du i en lenke til Leganto i emnebeskrivelsen (som du finner under «Studieplan og emner»)

Praksis
Som lektorstudent skal du ut i praksis på både ungdomsskoler og videregående skole.
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet. I løpet av studietiden skal du ha ulike typer praksis, med økende ansvar for å gjennomføre selvstendig undervisning. Du lærer å knytte teori og praksis sammen og gjør deg egne erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner. Dette skjer under veiledning av en erfaren lærer på praksisskolen.
All praksis er obligatorisk. Som student ved lektorutdanningen ved UiS vil du bli utplassert ved en av våre praksisskoler på Nord-Jæren og omegn. Praksisutplasseringen gjøres på bakgrunn av skolenes veiledningskapasitet og studentenes fagkombinasjon.
Her finner du mer informasjon om praksis i lærerutdanningene generelt, og praksis for lektorutdanningen spesielt.
Dataspill i framtidas klasserom
- Dataspill gir elevene mestringsfølelse
Les mer på Aftenbladet.no
Mye står på spill når Stavanger-elevene har undervisning
Les mer på Aftenbladet.no
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
3. og 4. semester: Ta hele eller deler av ditt fag 2 i utlandet.
6. semester: Skriv bacheloroppgave og ta emner ved Det norske studiesenteret i York (gjelder studenter med engelsk som fag 1)
Utdanningsplanen på lektorstudiet åpner også for utveksling i 7. semester (masternivå), men erfaringsmessig er det mer utfordrende å finne emner ved partneruniversitetene på masternivå. Vi anbefaler derfor utveksling på bachelornivå.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont.
Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for lektorstudentene, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått.
Oversikt over utvekslingsmuligheter sortert på fagområder
Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg. Husk at det er lurt å være ute i god tid.
For studenter som har nordisk som sitt fag 2, finnes det forhåndsgodkjente utvekslingspakker ved universitetene i Uppsala og Helsingfors i 4. semester.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Anne-Marie Nygaard, Hulda Garborgs hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Utveksling
- Alle land
Corvinus University of Budapest
Corvinus University of Budapest also called CUB is an internationally recognised institution in the areas of both education and research. Do you want to live in a colourful metropolis and develop your academic knowledge in an international environment? Apply to Corvinus University of Budapest!
Eötvös Loránd University
Eötvös Lórand University (ELTE) sin historie går tilbake til 1635, og universitetet ligger midt i Budapest. ELTE er den største vitenskapelige institusjonen og det mest populære lærestedet i Ungarn. Bli en del av dette studentmiljøet, og vandre på historisk grunn mens du studerer historie!
National Institute of Education
Singapore er på toppen av OECD sin PISA-rangering, hvor man kartlegger 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag verden over. Som lektorstudent ved UiS kan du reise enten på utveksling eller kortere praksisopphold til National Institute of Education (NIE).
Thompson Rivers University
Canada er kjent for utallige gode og anerkjente universiteter som holder høy standard og TRU er et av de. For de friluftslivsinteresserte er dette paradis, med uttallige gode fiskevann, golfbaner, alpinanlegg og flotte turområder både sommer og vinter. Ta del i den opplevelsen du også!
University of Bonn
Rheinische-Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn har en 200 år lang historie og er å betrakte som et av Tysklands mest anerkjente forskningsuniversitet. Karl Marx, Friedrich Nietzche og Konrad Adenauer er bare noen av mange kjente personer som har fått sin grad fra Universitetet i Bonn.
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Australia
- Canada
Memorial University of Newfoundland
Memorial University (MUM) is uniquely positioned in the harsh maritime environment of Newfoundland and Labrador. Memorial’s faculty members are global experts in the fields of ocean engineering and science, offshore industry and policy and technology.
Nipissing University
Canada har mange gode og anerkjente universiteter og Nipissing University er et av dem.
Thompson Rivers University
Canada er kjent for utallige gode og anerkjente universiteter som holder høy standard og TRU er et av de. For de friluftslivsinteresserte er dette paradis, med uttallige gode fiskevann, golfbaner, alpinanlegg og flotte turområder både sommer og vinter. Ta del i den opplevelsen du også!
- Danmark
- Finland
- Hong Kong
- Italia
- Mexico
- New Zealand
University of Otago
Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.
- Polen
Adam Mickiewicz University in Poznan
Adam Mickiewicz (AMU) i Poznan er et av Polens viktigste og største universiteter som ble åpnet i sin nåværende form i 1919, men forløperen til universitetet ble grunnlagt allerede i 1611 og er dermed et av de eldste universitetene i Polen.
- Singapore
National Institute of Education
Singapore er på toppen av OECD sin PISA-rangering, hvor man kartlegger 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag verden over. Som lektorstudent ved UiS kan du reise enten på utveksling eller kortere praksisopphold til National Institute of Education (NIE).
- Slovenia
- Spania
- Storbritannia
Oxford Brookes University
Har du drømt om å bo og studere i en av verdens mest kjente studentbyer? Avtalen med Oxford Brookes University gir deg muligheten til å bli en del av studentmiljøet i en by med lange akademiske tradisjoner.
- Sverige
- Tsjekkia
- Tyskland
University of Bonn
Rheinische-Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn har en 200 år lang historie og er å betrakte som et av Tysklands mest anerkjente forskningsuniversitet. Karl Marx, Friedrich Nietzche og Konrad Adenauer er bare noen av mange kjente personer som har fått sin grad fra Universitetet i Bonn.
University of Freiburg
The Albert-Ludwigs Universität Freiburg is a cosmopolitan, open-minded, welcoming platform for International and intercultural exchange. Apply if you wish to develop your German language skills and experience an outstanding international study environment.
- USA
California State University Monterey Bay
California State University, Monterey Bay (CSUMB) er en del av det anerkjente California State University, som er USAs fjerde største offentlige universitet.
California State University-Los Angeles
California State University, Los Angeles (Cal State LA) er en del av det anerkjente California State University, som er USAs fjerde største universitet.
Gettysburg College
Gettysburg College er en privat institusjon og ligger i småbyen Gettysburg i Pennsylvania. Her er historiske hendelser en viktig del av byens kultur. Med sine 2600 studenter vil du få en god studieopplevelse, samt minner for livet.
Hawaii Pacific University
Hawaii Pacific University er et spennende og multikulturelt studiested, omringet av verdenskjente turistattraksjoner.
San Diego State University
San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.
State University of New York College at Brockport
State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.
University of California, Berkeley
University of California, Berkeley er utvilsamt eit av verdast sterkaste universitet, med samtlege av dei akademiske greinene ranka blant verdas ti beste av Times Higher Education. Du vil garantert få fagleg utbytte av eit studieopphald her.
University of Mississippi
Med studier ved University of Mississippi blir du ikke bare kjent med USA, men også med Sørstatene, som er kjent for sin «southern mentality». Forvent vennlighet, høflighet og fokus på tradisjonelle verdier.
University of New Haven
University of New Haven (UNH) ligger i New England, ikke langt fra Yale University, og scorer godt akademisk, særlig innen Engineering og Business.
University of North Dakota
University of North Dakota er et offentlig forskningsuniversitet med historie tilbake til 1883. Universitetet er kjent for sin forskning innen luftfart, helsefag, ernæring, energi og miljø og ingeniørfag. I tillegg får du ekte nordamerikansk campus-stemning.
- Ungarn
Corvinus University of Budapest
Corvinus University of Budapest also called CUB is an internationally recognised institution in the areas of both education and research. Do you want to live in a colourful metropolis and develop your academic knowledge in an international environment? Apply to Corvinus University of Budapest!
Eötvös Loránd University
Eötvös Lórand University (ELTE) sin historie går tilbake til 1635, og universitetet ligger midt i Budapest. ELTE er den største vitenskapelige institusjonen og det mest populære lærestedet i Ungarn. Bli en del av dette studentmiljøet, og vandre på historisk grunn mens du studerer historie!
- Østerrike
Studentliv i Stavanger
Som student ved Universitetet i Stavanger er mulighetene dine endeløse!
Lurer du på noe?
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Du kan få slettet studielån dersom du utdanner deg til lektor, og jobber tre år i skolen etter studiene.
Det finnes også særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.
Det fine er at de forskjellige ordningene kan kombineres!
Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg.
Linjeforeninger
Du er kanskje også interessert i

Fagmiljøet ved Institutt for kultur-og språkvitenskap
Lektor 8-13 er knyttet til Institutt for kultur- og språkvitskap (IKS). Der arbeider de ansatte med undervisning, forskning og formidling innen religion, kultur, språk, litteratur, historie og pedagogikk. Siden lektorutdanningen gir deg undervisningskompetanse i flere fag, vil du som student oppleve at du kommer i kontakt med ulike fagmiljø ved instituttet i løpet av studietiden din ved UiS.
Nordisk
Fra runer til rap – fra papir til podkast! Vi lever i en tekstuell verden, og den er rik! Dessuten blir den stadig rikere, ikke minst på grunn av teknologiske endringer. Studiet av nordisk språk og litteratur tar opp mangfoldige og multimodale tekstkulturer både i fortid og nåtid. To eksempler: Jan Kristian Hognestad forsker på talespråk, men lurer også på det språklige uttrykket i rap. Ingrid Nielsen er litteraturforsker, men ser også i vid sammenheng på naturfremstillinger fra Håvamål til Greta Thunberg. Begge ser på språk og litteratur som levende prosesser som påvirker vår relasjon til verden. Og vårt arbeidsmateriale gjenspeiler ikke bare verden, men former den.
Religion, kultur og samfunn
Religion er innvevd i politikk, utdanning, kunst – i hele kulturen. Fagmiljøet religionsvitenskap har forsknings- og undervisningskompetanse som dekker mangfold og indre variasjoner i de største verdensreligionene, samt nyreligiøsitet og samtidsreligion. I tillegg inngår samfunnsnyttig forskning om religion knyttet til skole, kjønn, menneskerettigheter, politikk, populærkultur og grønt medborgerskap. Fagmiljøet kan også skilte med UNESCO-professor Geir Skeie innenfor temaet religiøst mangfold. Forskningsbidrag i senere tid innbefatter så forskjellige tema som nåtidens vikinginteresse, feminisme i islam, katolsk ungdomskultur og hinduismen og klimaendringer. Faggruppen av stipendiater- og postdok forskere deltar aktivt i et internasjonalt og spennende fagfellesskap.
Engelsk
Det engelske fagmiljøet er et av de mest varierte og dynamiske ved UiS. Undervisningen er drevet av forskningsinteressene til akademikere som publiserer på internasjonalt nivå, og med en kompetanse som dekker et bredt spekter av interesser i enkeltstående – men sammenknyttede – grener av litteratur, språk og didaktikk. Ekspertisen innen litteraturfeltet inkluderer forskning på en rekke ulike epoker som inkluderer renessanse, modernisme og postmodernisme i britisk og amerikansk litteratur, litterære økologier, samt kjønnsstudier. Innenfor språkfeltet er forskningsarbeidet særlig konsentrert rundt gammelengelsk og mellomengelsk, særlig gjennom arbeidet til professor Merja Riitta Stenroos, som publiserer på skrivesystemer og stavemåter. Innen denne fagdisiplinen finner vi også professor Oliver Traxel, hvis forskning konsentrerer seg om moderne og delvis tverrfaglige felt, gjennom for eksempel studier av verkene til forfatter JRR Tolkien. Andre fokusområder i det engelske fagmiljøet er sosiolingvistikk og didaktikk, sistnevnte med særlig oppmerksomhet på de ulike problemstillingene som ligger til grunn for språkundervisning i klasserommet. Seksjonen kan også skilte med et knutepunkt for akademikere, ledet av professor Janne Stigen Drangsholt, som i tillegg til forskning publiserer skjønnlitterære bøker. Samlet sett legger forskerne og lærerne i avdelingen stor vekt på å delta i nasjonale og internasjonale forskningsnettverk, og fortsetter å være i forkant av dagens forskning innen humaniora.
Historie
Historiemiljøet ved UiS er sammensatt. Vi ser ikke bare historie som noe som har skjedd i fortiden, men noe som gjør det mulig for oss i dag å definere hvem vi er som enkeltindivider og grupper, og forstå og orientere oss i vår egen samtid. Vi fødes inn i historier om suksesser og nederlag og vi selv bruker historie for å utdanne og påvirke andre. Vi undersøker dette gjennom begreper som historiebevissthet, historisk tenkning, historisk literacy, historiebruk, historiekultur, kollektive og kulturelle minner.
Et tverrfaglg, internasjonalt prosjekt som blant annet historikerne er med, handler om kritisk tenkning, i lag med Jærskulen. Hvordan står det til med kritisk tekstforståelse og selvstendig refleksjon hos elevene, som også er svært viktig både for å lykkes i skolefagene og for å kunne være aktive samfunnsborgere og utvikle en demokratisk og kritisk kompetanse?
Miljøhumaniora
Miljøhumaniora er et samlebegrep for forskning og undervisning om klima og miljø som er historisk, kulturelt og filosofisk fundert, og ofte inngår i tverrfaglige felleskap. Sentralt står dialog, formidling og debatt rundt store endringer i klima og miljø på tvers av faglige skillelinjer innen både humaniora, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. Dette er et felt i vekst i Norge og en erkjennelse av at naturvitenskapen alene kan ikke løse klimakrisen.
Ved UiS er The Greenhouse et samlingspunkt, som et miljøhumanistisk forskningsinitiativ. Det støtter en voksende skare av akademikere som bruker historie, litteratur, media, religion, filosofi og kunst for å forstå hvordan mennesker forholder seg til natur og miljø. Forskningsprosjektene våre ser blant annet på museer som historiefortellere. Hvordan kan vi formidle meningsfulle fortellinger om forholdet mellom menneske og natur i en raskt skiftende verden? Hvordan snakker vi om utryddede arter? Hvordan man vi oppmuntre folk til å være mer miljøbevisste gjennom engasjement med grasrotforskning? Vi kartlegger hvordan og forklarer hvorfor aktuelle bekymringer om bærekraft, identitet og statsborgerskap fører til økende kulturell og åndelig etterspørsel etter vikingene og den norrøne fortiden.