Nasjonalt lesesenter er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring. På disse sidene finner du en oversikt over ledelse, ansatte og våre fagfelt.
Senterleder: Kjersti Lundetræ Kontorsjef: Olga Fagerland Områdeledere: Utdanning: Ingeborg Margrete Berge Samfunnskontakt: Unni Synnøve Fuglestad Forskning: Maria Therese Jensen
Senterledelsen >>>
Ansatte med fagområder
Oversikten er i alfabetisk rekkefølge. Trykk på portrettbildet for å finne mer informasjon om den enkelte.
Ann-Charlotte Aksnes
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lesing av skjønnlitteratur Engasjerende litteraturundervisning Fagspesifikk lesing i norskfaget på videregående skole
Tine Riis Andersen
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Empiriske litteraturstudier Narrativ medisin Kunst og helse
Aline Alves-Wold
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Begynneropplæring Motivasjon for skriving og lesing Lærerutdanning Metaforbruk i politisk kommunikasjon
Julie Arntzen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Språkvansker Lese- og skrivevansker Motivasjon
Arild Michel Bakken
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Litteratur Kunstig intelligens i lese- og skriveopplæringen Vurdering av lesing
Edle Inga Bentsen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Ingeborg Margrete Berge
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fagovergripande og fagspesifikke lesestrategier Litteraturdidaktikk Muntlighet og dialogisk undervisning
Inga Kjerstin Birkedal
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Begynneropplæring Mellomtrinn Lesing og skriving Lese- og skrivevansker
Haris Bosnic
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Forskningsadministrasjon SpedAims Databehandling
Suwisa Chaithongrat
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Kontor og administrasjon
Miriam Emilie Choi-Natvik
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet Engasjement og motivasjon Klasseromsinteraksjoner Metode: designbaserte intervensjoner
Bjørn Arild Ersland
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Skrivekunst Barne- og ungdomslitteratur Skjønnlitteratur Sakprosa
Olga Fagerland
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Prosjektledelse Erasmus+ programmet HMS og beredskap Strategisk personalledelse
Elisabeth Rege Filbrandt
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Camilla Fitjar
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Håndskrift Begynneropplæring
Njål Foldnes
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Psykometri Statistikk Maskinlæring
Viktoria Holsey Foss
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Leseforståelse Metakognisjon Kognitiv psykologi Multimodal læring
Unni Fuglestad
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lokal kompetanseutvikling Skoleutvikling Språkløyper Lesing på ungdomstrinnet
Åse Kathrine Gjestsen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Karianne Megard Grønli
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Begynneropplæring i lesing og skriving Elevmedvirkning Kartlegging Tilbakemelding Lesemotivasjon
Aslaug Fodstad Gourvennec
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Litteraturdidaktikk Engasjement Tolærerordning i norsk Leseprøver
Hilde Lowell Gunnerud
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Spesialpedagogikk Flerspråklighet
Trond Hadland
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Layout Trykksaker Surveys Teknisk support
Frank Hakemulder
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Litteraturteori Litteraturpsykologi Mediapsykologi
Joakim Evensen Hansen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Merete Haugstad
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Kommunikasjons-, språk og talevansker Språkutredning og kartlegging Språkintervensjoner Barns språkutvikling
Mari Sommer Hoel
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Pragmatiske språkvansker Utvikling av leseferdigheter og lese- og skrivevansker Spesialpedagogikk
Trude Hoel
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lesing i barnehagen Barnehagens språkmiljø Lesing i barnefamilier Barns muntlige fortellinger Yngre barn og digitale tekster
Toril Frafjord Hoem
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lesing og skriving Fagspesifikk literacy Begynneropplæring Læreres læring
Eva Margareta Hultin
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor II i lesevitenskap
Christina Huru
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Forskningsadministrasjon Databehandling PIRLS
Ingeborg Marie Jensen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Maria Therese Jensen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Motivasjon og mestring Lærer-elev-relasjoner, klassemiljø og leseferdigheter Ledelse og organisasjonsutvikling Helse og arbeidsmiljø
Maya Dybvig Joner
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Språkutvikling Språkforstyrrelser Lese- og skrivevansker Tidlig innsats Spesialpedagogikk
Knud Knudsen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Tim Levang
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Illustrasjon og animasjon Videoredigering
Kjersti Lundetræ (senterleder)
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Begynneropplæring Lesing og leseundervisning Lese- og skrivevansker Internasjonale leseundersøkelser Intervensjonsforskning
Anne Mangen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lesing på papir og skjerm / digitalisering og lesing Empirisk forskning på litterære leseopplevelser Kroppslige aspekter ved kognisjon, lesing og skriving («embodied/4E cognition») Shared Reading
Erin McTigue
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Luna Mikelsen
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Personvern Samtykkeinnhenting Datainnsamling Korrektur Oversettelse mellom engelsk og norsk
Monica Gundersen Mitchell
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Høytlesing og litteraturformidling Litteraturarbeid i klasserommet Lesing i barnehagen Bildeboka som tekst
Margunn Mossige
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lese- og skriveopplæring for eldre elever/elever med vansker Profesjonsfaglig utvikling av lærere Tekstnær lesing (close reading) Skriveteknologi for elever med lese- og skrivevansker
Arne Olav Nygard
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Gunn Helen Ofstad
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Barns språkutvikling Overgang barnehage-SFO-skole SFO Utviklingsarbeid Språk og kommunikasjon
Nils-Petter Olsen
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Jacqueline Michelle Peterson
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Ellen Rafos
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Eksamenskoordinator Studiekoordinator Andre studiesaker
Bo B. Randulff
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Hege Rangnes
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Språkopplæring i leseopplæringen Norsk som andrespråk Språkteknologi Skoleutvikling
Ann Renninger
Motivasjon og læring
Birgit Rodvelt
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Kommunikasjonsrådgiving Forskningsformidling Presse- og mediahenvendelser Sosiale medier Nettredaktør Arrangementer
Elisabeth E. S. Rongved
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Kommunikasjonsrådgiving Forskningsformidling Presse- og mediahenvendelser Sosiale medier Nettredaktør Arrangementer
Vibeke Rønneberg
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Begynneropplæring Skriving Lese- og skrivevansker
Inge Schreuder-Lindløv
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger
Film Videoredigering Foto
Atle Skaftun
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fagspesifikk literacy / Disciplinary literacy Litteraturdidaktikk / The teaching of literature Litterære samtaler / Literary conversation Muntlighet / Oracy Dialogisk undervisning / Dialogic education
Elisabeth Brekke Stangeland
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Olaug Strand
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
PIRLS (Progress in Reading Literacy Study) Likeverd i utdanningen Norsk som andrespråk Tekstnær lesing (Close Reading) Kunstig intelligens i kartleggingsverktøy
Ingvild Øksenvåg Strøm
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Hildegunn Støle
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Storskalaundersøkelser av lesing (PIRLS) Barns og unges holdninger til lesing Lesing i skolen Lesing i ulike medier (pc/nettbrett/papir)
Marte Pupe Støyva
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lesing i høyere utdanning Lesing på papir og skjerm Cognitive Ethnography Embodied Reading
Johanne Ur Sæbø
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Muntlighet Dialogisk undervisning Begynneropplæring Utviklingsarbeid
Iselin Kleppestø Thorsen
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Per Henning Uppstad
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Kirsti Thisland
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Forskningsadministrasjon Prøveutvikling Seminarer og konferanser
Jennifer Thomson
Trond Egil Toft
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
(I permisjon) Kommunikasjon Forskningsformidling Nettredaktør
Ellen Tveit
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lesing i barnehagen Bildebøker Språklek Språkmiljø
Katrine Nag Vatne
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Bruk av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen Fagspesifikk literacy Engasjerende skrive- og leseundervisning Mellomtrinn og ungdomstrinn
Åse Kari H. Wagner
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
PIRLS 2021 og 2026 Lesing Muntlighet Flerspråklighet Språkutvikling tidlig alder Språkkontakt
Bente Rigmor Walgermo
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Ellinor Waaland
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Erlend Aano
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Personvern- og informasjonssikkerhetskontakt EU-posisjoneringskoordinator
Marit Aasen
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Leseopplæring på mellomtrinnet Leseengasjement og skolebibliotek Andrespråkspedagogikk Læreres læring i profesjonsfellesskap
Foto: Inge Schreuder-Lindløv og Bo B. Randulff
Les mer om Nasjonalt lesesenter:
Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...
Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...
Leseprisen til Nordtvet skole i Groruddalen
Nordtvet skole i Groruddalen i Oslo har blitt tildelt Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2024, for skolens satsing på...
Startskudd for ny nasjonal lesesatsing
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun åpnet mandag 18. mars Nasjonal konferanse om lesing 2024. Konferansen samler 350 læ...
PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter
Høsten 2024 og våren 2025 startet vi opp nye videreutdanningstilbud for deg som jobber som PP-rådgiver. Studiet var lære...
Mikroemne: Veiledet lesing for 1.-10. trinn
Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjon...
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Lesesenteret blir Nasjonalt lesesenter
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking skifter kortnavn 1. mars. Dette er for å forsterke senterets nasjonal...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?
«Hvis vi planlegger for mye, kan det gå ut over spontaniteten,» sa en lærer etter å ha gjennomført åpne samtaler i nor...
Konferanse: Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?
Norske tiåringer leser dårligere enn før, viser den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021. Hvordan kan vi forstå n...
Ny videreutdanning for lærerutdannere i begynneropplæringa
Flere lærerutdannere har meldt et behov for mer didaktisk kunnskap innen begynneropplæring i norskfaget. Nasjonalt sente...
Slik vekket læreren leseiveren hos elevene
Elevene i 7B på Grannes skole har like mye tilgang til telefoner, nettbrett og Tiktok som andre ungdommer. Allikevel har...
Nasjonale sentre i utdanningen
I Norge har vi 11 nasjonale sentre på ulike satsingsområder i utdanningen. Disse sentrene skal være med på å utvikle kva...
Dei gode skriveverktøya for elevane finns, men blir for lite brukt
Ny forsking viser at det finns mange gode lese- og skriveverktøy tilgjengeleg, men at dei blir for lite brukt i norsk sk...
Ta videreutdanning på Nasjonalt lesesenter
Her finner du en oversikt over videreutdanningsemner du kan ta på Nasjonalt lesesenter i studieåret 2024/2025. Alle emne...
Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av klasserommet?
Skjermbruk i undervisningen kan gi tilpasset opplæring og være motiverende for elevene. Men vi må holde på papirlesinga ...
PISA 2022: Norske barn og unge trenger et leseløft!
Når PISA-resultatene viser at også tiendeklassingene leser langt dårligere enn før, er det på tide å slå alarm. Nå treng...
NYHET: Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere
Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere er et emne tilpasset deg som jobber med utdanning og undervisning av lærers...
– Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til
Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjon...
Ljubljana-manifestet om viktigheten av å kunne lese lange tekster
Dybdelesing og evnen til å lese lange og komplekse tekster er våre viktigste verktøy for å utvikle analytisk og kritisk ...
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...
Elevane lot seg engasjera av Jon Fosse sin vanskelege roman
Jon Fosse er kjend for å vera ein av vår tids største nolevande forfattarar. Men han er òg kjend for å skriva komplekse ...
Spørsmål og svar om bokstavlæring på første trinn
Mange har spørsmål om hvorfor Lesesenteret anbefaler at førsteklassinger lærer to bokstaver i uka, og hvordan man kan ko...
StøDig: God bruk av læringsteknologi i barneskolen
Hvordan kan læringsteknologi brukes på en god måte i lese-, skrive- og språkopplæringen på 1. til 4. trinn? Det skal for...
Ja til kartleggingsprøver i lesing på første trinn
Som leseforskere med begynneropplæring som felt ser vi ingen grunn til å la være å starte leseopplæringen i første klass...
– En merkedag for SFO-ene over hele landet
Denne uka startet de aller første studentene som skal ta en bachelorgrad i skolefritidspedagogikk i Norge på UiS. – Dett...
Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.
SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Leik og lesing som satsing i barnehagen
Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...
Har forska på skriveutviklinga hos førsteklassingar – handskrift eller tastatur?
Elevar i første klasse si skriveutvikling blir ikkje påverka om dei lærer å skriva tekstane for hand, eller om dei skriv...
Kreftpasienter fikk økt livskvalitet av å delta i litteraturgrupper
Åpne samtaler knyttet til litteratur, følelsen av fellesskap og å bestemme over eget liv, kan være grunner til at å delt...
Lærere forteller om hvordan eksamen påvirker norskundervisningen
Hvor mye påvirker eksamen norskundervisningen på ungdomsskolen og i videregående? Og bør eksamensutviklere ta hensyn til...
Fremmer elevenes engasjement for skriving gjennom internasjonalt samarbeid
En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av landegrenser. Dette kan ...
Én bok ga tre undervisningsopplegg i norsk
Slik ble biografien "Min Skyld" av Abid Raja brukt som utgangspunkt til tre ulike undervisningsopplegg i en førsteklasse...
Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster
Opplever du at elever ofte synes det er vanskelig å forstå tekster fordi språket er for avansert? Ønsker du kunnskap om ...
Ungdomsskoleelever liker å bli lest høyt for
Høytlesing er ikke bare for småtrinnet. Ungdomsskoleelever som ble lest høyt for i norskundervisningen likte det, viser ...
Tekstnær lesing: Lesing av komplekse tekstar
Close Reading, eller "Tekstnær lesing" på norsk, er ei grundig utforsking av ein kompleks tekst. Gjennom å arbeide med t...